Prisene ble delt ut søndag kveld på Chat Noir Teater.

Årets Musikkteaterpriser ble delt ut søndag 10. april ble på Chat Noir Teater.

Ansvarlig arrangør for Musikkteaterprisen er Musikkteaterforum.

Årets musikalartist
Heidi Ruud Ellingsen.
Hun mottok prisen for sin tolkning av “Mary Poppins” i musikalen med samme navn, som gikk på Folketeateret.

Originalmusikk og tekster av Richard og Robert Sherman
Oversatt av: Inger Andersson Hancock, Atle Halstensen og Lars Jacobsen. Regi: Linn Olsen. Musikalsk ansvarlig: Atle Halstensen. Koreografi: Thea Bay og Annelie Moe.
Scenografi: Maria Ducasse

Jurybegrunnelse:
“Prisen for Årets Musikalartist går til en person som er det nærmeste man kan komme en komplett musikalartist. I en rolle som i utgangspunktet har få lag å spille på, har vedkommende likevel klart å åpne opp for svakheter og sårbarhet, i et ellers stramt ytre.
Juryen lot seg overbevise av presisjonen, overskuddet, lekenheten og musikaliteten artisten viser i denne rollen.”

Gjennom knallhard jobbing, en dose talent og en bøtte med sjarm viser årets vinner seg som en musikalartist av stort format, og som en utøver vi garantert vil kunne glede oss over i mange år fremover. I tillegg er artisten en jordnær, varm person, som kollegaer på og bak scenen setter stor pris på å jobbe med

Årets musikkteaterforestilling.
Mary Poppins”. Folketeateret / Scenekvelder
En musikal basert på historien av P.I. Travers og filmen av Walt Disney.
Originalmusikk og tekster av Richard og Robert Sherman

Med: blant andre Heidi Ruud Ellingsen, Mads Ousdal og Jan Martin Johnsen
Oversettelse: Inger Andersson Hancock, Atle Halstensen og Lars Jacobsen
Regi: Linn Olsen. Musikalsk ansvarlig: Atle Halstensen. Koreografi: Thea Bay og Annelie Moe. Scenografi: Maria Ducasse

Jurybegrunnelse:
“De fire forestillingene som i år er nominert til prisen for Årets Musikkteaterforestilling, er svært ulike, og alle er usedvanlig gode! Det er ingen enkel sak å sette opp musikaler i Norge, hverken gamle eller nye, utenlandske eller norske. Både for private og for institusjonsteatre er det en utfordring. Det er tidkrevende, kostbart og omfattende. Det vet årets vinner!

Likevel har de satset høyt, gitt alt, og kommet ut av det med glans!

Forestillingen som har fått flest stemmer i årets jury, har favnet bredt. Den har det visuelle, det musikalske, de sømløse overgangene, de flotte dansenumrene, det sterke ensemblet, den kompromissløse og overveldende scenografien, den imponerende teknikken og den har…magien. Forestillingen går fra mørkt til lyst, fra spillescener til store steppenumre, fra alvor til munterhet, og alt gjøres med kvalitet i alle ledd.

Årets vinner har gjennom flere produksjoner vist at de mener alvor når de sier at de skal bli best, og det gleder oss å si at i år – i år var dere best.”

Æresprisen i Musikkteater 2015
Egil Monn Iversen.

Begrunnelse:
“Musikkteaterforum ønsker i år å dele ut en ærespris. Prisen går til en av de aller mest sentrale personene innen utviklingen av norsk musikkteater på 1900-tallet.

Han har hatt mange viktige roller innen musikk, film, opera, TV, revy og teater, og har virket som musiker, komponist, arrangør, kapellmester, musikk-, film- og teaterprodusent.

I 1948 startet han vokalgruppen The Monn Keys, han oppdaget Wenche Myhre og Wesensteen, og han har dyrket talentene til en mengde musikalkunstnere, deriblant Runar Borge, Marianne Skovli Aamodt, Mari Maurstad og Øystein Wiik. Han har også vært delaktig i starten av musikal-karrieren til bla.a. Peter Jöback på China Teatern i Stockholm. Han var også den som kjempet for å få inn dansere i norsk musikkteater, og som anerkjente koreografen som konseptuell medskaper sammen med regissør, scenograf og musikalsk leder.

Han har produsert, komponert og arrangert musikk på flere hundre plateinnspillinger bl.a. Norges og Danmarks mestselgende plate gjennom tidene; Sissel Kyrkjebøs juleplate ”Glade jul”, som solgte over en halv million plater i Norge, og like mye i Danmark.

Med sitt store internasjonale kontaktnett og sin evne til å finne nye talenter, og med sitt virke på Det norske teatret, Chateau Neuf, China Teatern i Stockholm og Tivoli i København, har han vært den sentrale skikkelsen bak utviklingen av et moderne skandinavisk musikkteatermiljø på internasjonalt nivå.

Han har hatt en finger med i spillet på godt over 50 musikaloppsetninger i inn- og utland. Et dusin av dem er komponert av ham selv, hvorav musikalene Ungen og Bør Børson Jr i samarbeid med Harald Tusberg, har blitt klassikere. Han har dessuten komponert musikken til over 70 TV- og filmproduksjoner.

Han besitter enorm faglig kunnskap, en sjelden nese for talent, en eksplisitt kvalitetssans, en utrolig hukommelse for navn og ansikter, og en ufattelig arbeidskapasitet gjennom et halvt hundreår.

Musikkteaterforum er stolt av å kunngjøre at musikkteaterprisen, med hans families tillatelse, heretter vil bære hans navn.”

Publisert:

Del: