Utviklingen i retning av en mer urban popindustri i Norge de siste årene er tydelig. Ifølge GRAMO-statistikken for 2011 var sju av de sju mest spilte norske låtene på radio innen sjangrene rap, R&B og såkalt urban pop. Til sammenligning var bare to av de sju mest spilte låtene i den samme sjangeren i 2007, og antallet «urbane» hits har økt jevnt og trutt siden.
– Det er en trend som har forsterket seg de senere årene. Vi så det i fjor også. Norske hip-hop og R&B-artister er godt representert på toppen av listene, sier informasjonssjef i GRAMO Rita Mamelund.
Listen til Wimp over de mest spilte låtene i forrige uke, gjenspeiler det samme bildet: de to norske låtene som befinner seg blant de ti mest populære, er Admiral Ps «Kallenavn» og Sirkus Eliassen med «Æ vil bare dans».
Følg musikkdebatten: Ballade på Facebook
Bakmannen Bakke
I kjølvannet av Madcon, Karpe Diem og Lars Vaulars utgivelser i 2009 friskmeldte musikksjefen i P3 Mats Borch Bugge den norske rapscenen. Han mente nivået for første gang var så høyt at musikken hadde et ubestridt radiopotensiale. Borch Bugge er heller ikke overrasket over fjorårstallene til GRAMO.
– Fraværet av gitarer har vært nærmest fullstendig i noen år nå, samtidig har det vært en jevn økning i antall gode raplåter. Norske rapartister har dessuten blitt mer sjangeroverskridende, sier han.
Frank Bakke i Cosmo Music Norway har vært en sentral aktør under oppbyggingen av kommersiell norsk rapmusikk siden tidlig på 1990-tallet. Bakke arbeider som A&R for Madcon, A-Lee og Cir.Cuz, og har tidligere samarbeidet med salgssuksesser som Karpe Diem og Paperboys.
Tok over
Bakke mener trenden begynte med allerede med Tommy Tees «Takin Ova» og «Barcelona»-hiten til Paperboys i henholdsvis 1998 og 2002. Etter dette stilnet kritikken som gikk på at artistene som solgte mye var for kommersielle.
Bakke mener tre utviklingstrekk har gjort at sjangeren dominerer fullstendig på radio ti år senere: større profesjonalitet, kommersielt orienterte produsenter og velvillige radiokanaler. Samtidig har norske rapartister for lengst forstått at det må en streit popoppskrift til for å slå gjennom.
– Jeg pleier å si at hvis du ikke husker refrenget etter første gangen du hører en låt, så er det ingen folkelig låt, sier han.
Følg Ballade på Twitter
Ettertraktet på skjermen
Den nye statusen til urban norsk musikk merkes også på interessen og sendetiden som påspanderes fra de mest attraktive TV-programmene. Admiral P. opptrådte på Gullfisken i 2011 og fikk sitt kommersielle gjennombrudd i etterkant av denne opptredenen.
Madcons «Glow», som ble lansert under Melodi Grand Prix-finalen i 2010, har solgt 3 millioner eksemplarer.
– Hip hop-kulturen har bevist at den er kommet for å bli som mainstream-fenomen, sier Bakke.
Rihanna var den enkeltartisten som ble mest spilt på norsk radio i fjor. Sangeren var også trekkplaster på Kollenfest i sommer. Hennes opptreden skal ha kostet over 11 millioner kroner, hvilket gjør den til en av tidenes dyreste konserter på norsk jord.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.