Joseph Haydns Grand Duo nr. 7 og 9 er originalt tidlige verk for strykekvartett, arrangert for to gitarer av den franske gitarvirtuosen Francois de Fossa (1775-1849). de Fossas kjennskap til både Haydns stil og gitarens muligheter gjør at disse verkene fremstår som genuin gitarmusikk, og flott kammermusikk. På tross av at de Fossas 9 arrangementene har en helt sentral plass i 1800-tallets gitarrepertoar er de svært sjelden fremført, og etter det vi vet er dette første gang de fremføres i Norge.
de Fossas samtidige Antoine de Lhoyer (1786-1852) har også gitt et viktig bidrag til gitarrepertoaret med sine mange verk for to gitarer. Dette er verk av bredt anlagt format, stor variasjon, klassisk form og klare tidlig-romantiske trekk. Lhoyers op. 31 nr. 3 er i så måte typisk klassiske formtyper (sonatesats, ABA, rondo), men med et materiale og en harmonikk som utfordrer de klassiske rammene. I tillegg kommer en raffinert og idiomatisk klangbehandling som gir denne duetten et spesielt uttrykk.
Johann Kaspar Mertz (1806-1856) er en av de siste store gitarvirtuosene rundt midten av 1800-tallet, da gitarens popularitet definitivt var forbigått av det nye masseproduserte, og dermed rimelige, klaveret. Mertz musikk er som regel preget av stor dramatikk og virtuositet, men i Nänien Trauerlieder er det melankolien som rår. Titler som Am Grabe der Geliebten og Trauermarsch setter stemningen, og de tre satsene er ettertenksomme og inderlige, men ikke uten et snev av håp.
Åsmund Stener Olsen (f. 1978)
Har studert ved Norges Musikkhøgskole med Sven Lundestad og Erik Stenstadvold, ved Royal Conservatoire i Haag, Nederland, med Enno Voorhorst, og ved Lemmens Institutet i Leuven, Belgia, med Raphaella Smits. Han har holdt en rekke konserter i Norge, Nederland, Belgia, Spania, Tyskland, Østerrike og Skottland. Olsen har mottatt flere stipender, og 1. pris ved den 35. Internasjonale Gitarkonkurranse i Zwolle, Nederland. Er i dag aktiv som utøver og pedagog.
Anders Førisdal (f. 1977)
Har også studert ved Norges Musikkhøgskole med Lundestad/Stenstadvold, og privat med Magnus Andersson. Han er gitarist i asamisimasa og har spilt i Oslo Filharmoniske Orkester, Oslo Sinfonietta, Den Norske Operas orkester og Forsvarets Stabsmusikkorps. Som solist eller kammermusiker har han spilt konserter i Norge, Sverige, Danmark, England, Spania og Mongolia ved festivaler som Ultima, Music Factory, Borealis, GAS, HCMF og Roaring Hooves, og han har urfremført verker for 6-strengs og 10-strengs gitar og kvarttonegitar av blant andre Roger Redgate, Eivind Buene, Bendik Hagerup, Øyvind Torvund og Matthew Shlomowitz.
Forestående prosjekter inkluderer blant annet konserter i Norge, Sverige, England, Tyskland og Ukraina med asamisimasa, samarbeid med Brian Ferneyhough, Michael Finnissy, Wieland Hoban, Ole Henrik Moe jr. og Sven Lyder Kahrs og andre om nye verk, og konserter og innspillinger med mikrotonale instrumenter i samarbeid med slagverker Kjell Tore Innervik.
Førisdal har mottatt Statens Kunstnerstipend, Rettspresident Helge Klæstads legat, og stipend fra Tom Wilhelmsens stiftelse.

DEBATT PÅ MOLDEJAZZ: Får vi en jazzstemt musikkpolitikk for framtida?
Kulturpolitikere stiller til debatt om regionale jazzensembler på Moldejazz.

Harald Lassen på hytteturné i Agder: Treblås på tur
Saksofonist Lassen gjør minikonserter på hytter i Agder. – Her ligger det tjuefem mini-kulturhus ute i naturen, klare til bruk. Laget som gode treffpunkt for mennesker, sier han.

Med omsorg for lydene
I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne
Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»
Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.