I formiddag, 18. september, tikket det inn følgende melding: Norsk kulturråd gir kr 400 000 til Østnorsk jazzsenter, øremerket jazzklubben Blås virksomhet.
I presseskrivet fra Norsk Kulturråd heter det videre om Blås betydning:
«Klubben presenterer moderne jazz og beslektet musikk med fokus på unge utøvere. BLÅ holder til i Oslo, men virksomheten har ringvirkninger rundt i landet. Tilskuddet er en engangsstøtte fra Kulturrådet for å gjøre det mulig å videreføre klubbens virksomhet i en vanskelig økonomisk situasjon.
Jazzklubben BLÅ har utviklet et eget konsept med scenografi og lysdesign som er tilpasset en musikkstil med hovedvekt på improvisasjonsmusikk i kombinasjon med komponert musikk og performance. Klubben har også stått bak CD-utgivelser. Virksomheten på BLÅ har nasjonal betydning gjennom samarbeid med bl.a. Molde Internasjonale jazzfestival, Ungjazzfestivalen i Ålesund og Ultimafestivalen. BLÅ har også et utvekslingsprosjekt med klubben ELECTRA i Bergen og medvirket til etableringen av scenen BLÆST i Trondheim.
Kulturrådet har i flere sammenhenger, bl.a. i forbindelse med utredningen Improvisasjon sett i system (1996) pekt på at jazzsjangeren må sikres sin rettmessige plass innen norsk musikkliv. Spesielt har rådet vist til behovet for arrangørutvikling og oppbygging av et nettverk for spillesteder. Kulturrådet vil igjen påpeke behovet for et langssiktig, høyere støttenivå for jazzsjangeren.»
— En støtte til totaldriften
En travel, men fornøyd Martin Revheim uttaler følgende til Ballade.no etter at nyheten er gjort kjent:
— Vi er selvfølgelig veldig glade. Endelig får vi det grunnlaget vi trenger for vår totaldrift, som både omfatter plateselskapet, klubben og andre utadrettede aktiviteter. Vi skrev en søknad til Norsk Kulturråd om en slik støtte, og har senere hatt flere samtaler med dem. Enkelte har antydet at vi kanskje burde fire på ambisjonsnivået vårt, og konsentrere oss om å drive en ren klubb, men det ville føltes trist å gi opp den brede virksomheten vi har stått for. Nå kan vi ta nye, norske band som Cloroform til henholdsvis New York og Paris i oktober og november, samt fortsette samarbeidet vårt med festivalene i Oslo, Kongsberg og Molde.

Med omsorg for lydene
I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne
Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»
Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak
Musikkens politiske kraft og protestens plass i kulturen har fått ny aktualitet.

Det Burde sa. Det Benjamin Staern gjorde.
"Borde ska inte styra handen, hjärtat eller hörseln," skriver den svenske komponisten Benjamin Staern. Les hans reaksjon på Cathrine Winnes' tekst om den samme "Burde", som så ofte hjemsøker den skapende.