Hild Sofie Tafjord og Maja S. K. Ratkje er begge kjent fra SPUNK, og skal på fredag innta scenen på Kafé Kampen med Flaten og Nilssen-Love, som begge kjent fra en rekke konstellasjoner i norsk så vel som internasjonal sammenheng. Kvartetten karakteriseres i pressemeldingen som et sjeldent, men godt foretak som spiller fri-improvisert musikk i grenselandet mellom «støy» og fri-jazz. Fe-mail spilte to konserter i fjor under Musik Triennale Köln og høstet mange lovord i tyske aviser.
Hild Sofie Tafjord (horn/diverse) er utdannet ved Norges Musikkhøgskole i jazzhorn og pedagogikk, og er faktisk landets første waldhornist som utdannet seg med fordypning i jazz og improvisasjonsmusikk. Hun har studert med bl.a. Jon Eberson, Torgrim Sollid, Arkadij Schilkloper og Frøydis Ree Wekre. Tafjord spiller akustisk og elektronisk fri-improvisert musikk, og jazzrelatert musikk med en åpen holdning til materialet. Hun er influert av bl.a. europeisk fri-improvisert musikk, amerikansk frijazz, tradisjonell musikk og samtidsmusikk. Det siste året har Tafjord hatt to CD-utgivelser på ECM. Hun flyttet til Oslo i 1995 og spilte da fast i sekstetten Tettsekst. Siden har hun vært med i ulike sammenhenger i inn- og utland. Særlig er hun kjent fra bandet SPUNK, som nylig ble bevilget 100 000 kroner i støtte fra Norsk kulturråd.
Maja Solveig Kjelstrup Ratkje (vokal/diverse) har også sin utdannelse fra Norges Musikkhøgskole – og gikk ut i 2000 med høyeste karakter i komposisjon. I tillegg til å være en meget god sanger, er det kanskje som komponist hun har gjort seg mest kjent. Hun har allerede rukket å få en rekke komposisjonspriser, både norske og internasjonale: Førstepris under Gaudeamus International Young Composers Meeting (1997), Edvardprisen (1999), Rostrumprisen (1999) og førestepris ved IAWM Search for New Music i 2000. Også Ratkje er fast med i gruppen SPUNK.
Ingebrigt Håker Flaten (bass) har sin utdannelse fra Jazzlinja ved Trondheim musikkonservatorium. Han er en av Norges aller mest aktive og benyttede jazzbassister og har levd som profesjonell musiker siden 1995. Siden har han rukket å etablere seg både i inn- og utland som en kraftfull improvisatør og deltatt på et tyvetalls CD-innspillinger. Av de mange spennende band han er med i, kan nevnes Atomic, Close Erase, Bugge Wesseltoft’s new conseptions of jazz, Pocket Corner, Frode Gjerstads «Circulasione Totale Orchestra», Bjørn Johansen Kvartett og Chris Potter Quartet, School Days og Scorch Trio med finske Raoul Bjørkenheim og Paal Nilssen-Love.
Paal Nilssen-Love (trommer) er også utdannet ved Jazzlinja, Trondheim musikkonservatorium. Han jobber med flere former for jazzmusikk, så vel fri improvisasjon som tradisjonell -men ikke betingelsesløst. Det skal være energi og han vil være fri i musikken. Allerede som 16-åring (1990) gikk han inn i samarbeid med trompeter Didrik Ingvaldsen (Pocket Corner) og saksofonist Frode Gjerstad (trio og Corculasione Totale Orchestra) som skulle vise seg å bli spesielt fruktbart og retningsgivende for hans videre utvikling. Av faste band i dag kan nevnes: Frode Gjerstad Trio, Vindaloo, Pocket Corner, The Quintet, Circulasine Totale Orchestra, Håkon Kornstad Trio, Atomic, School Days, Sten Sandell Trio og Schorch Trio. Også Nilssen-Love har vært med på vel 20 plateinnspillinger.
Neste Kampenjazz-konsert finner sted fredag 25. mai, går under navnet Kampenjazz Spesial, og skal være en såkalt superjam med utgangspunkt i 10 inviterte musikere fra Kampen og nærmeste omegn.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.