En halv jazzhistorie i safen
Omlag 250 arbeidsdager må til for den som skal høre gjennom Nasjonal jazzscenes omfattende samling av konsertopptak. Nå er det full fart i nettkringkastingen, snart med NRK på laget.
Daglig leder Jan Ole Otnæs startet med NRKs jevnt avtagende satsing på konsertopptak da han presenterte jazzscenens opptaksaktiviteter under Norsk lydarkivkonferanse i Oslo denne uka. Med sin lange erfaring som “jazzadministrator” er det ikke vanskelig for Otnæs å merke nedgangen i rikskringkastingens opptaksiver.
Heldigvis har NRKs innsparinger falt sammen med en rivende utvikling av internett og opptaksutstyr (som jo også har blitt billigere). Et av resultatene er at scenen på Karl Johan, i samarbeid med Millimedia (Ivar Mykland), kan se tilbake på videostrømming og -opptak av 40 jazzkonserter.
Lett produksjon
Produksjonen, som gjøres med fire kameraer, to fjernstyrte og to fastmonterte. Bandet og eller plateselskapet spleiser på utgiftene til strømming og opptak.
7. september spilte trioen til pianist Espen Berg på Jazzscenen etter å ha steppet inn for et annet band på kort varsel. Strømmingen som var planlagt for den opprinnelige konserten ble i utgangspunktet skrinlagt, men da Berg selv ytret ønske om strømming av trioens konsert, ble det likevel rigget opp til opptak.
Bedre enn fryktet
Til tross for at noe lekkasje av lyd fra trommene kom inn på flygelets mikrofoner, en nødvendig konsekvens av å ta opp på en klubbscene, er Berg selv godt fornøyd med både resultatet og responsen.
– Resultatet ble bedre enn jeg hadde sett for meg. Jeg har jo sett hele sendingen etterpå, og den funket fint.
Opptak av hele konserten lå ute på Victorias youtubeside et par uker.
Senere ble opptaket redusert til fem minutter etter at Berg selv valgte ut en passende godbit.
– Det er hyggelig å registrere at flere ute i verden fikk med seg sendingen, sier han.
Trioen har allerede platekontrakt i Japan, men det kom henvendelser fra andre japanere og folk fra andre land til Otnæs mens strømmingen pågikk.
Den eneste tekniske mangelen Berg peker på er at bassfrekvenser fikk kameraene på scenen til å riste i enkelte partier.
Musikerne pusher
For Jan Ole Otnæs er promotering av norsk musikk og jazzscenens nasjonale forpliktelser de viktigste argumentene for prosjektet.
– Det er først og fremst musikerne og plateselskapene som pusher strømmingen aktivt, men framover skal vi jobbe mer med å få videreformidling via musikknettsteder ute i verden, sier han.
Han peker også på at Nasjonal jazzscene skal være til for hele landet, og at klubbens forbedrede økonomi nå har gjort ham bedre i stand til “få gi noe til resten av landet”.
Otnæs ser ingen tegn til at strømmingen går ut over besøket i klubben.
– Vi har ikke registrert at dette hindrer folk i å komme på konsertene. Prosjektet koster penger, men de 100 000 vi betaler gir jo musikerne og klubben økt synlighet.
NRK på banen
Da Otnæs tok kontakt med NRK i 2014 med tanke på et samarbeid om strømmingen, var svaret at det var “for tidlig” for kringkastingen.
Nå har NRK tatt kontakt med Nasjonal jazzscene, som en del av kringkastingens arbeid med å produsere musikkstoff i samarbeid med eksterne aktører.
Prosjektleder Anne Røthing i NRK Kultur svarer slik når Ballade tar kontakt om saken.
“I NRKs kulturavdeling jobber vi for tiden med ulike scener/konserthus for å finne gode løsninger på hvordan vi kan tilby mer godt musikkstoff i samarbeid med ulike eksterne organisasjoner. På Victoria – Nasjonal Jazzscene, planlegges det en pilot. I samarbeid med Victoria håper vi å få et tett, fint «klubbprogram» med musikk med noen av de yngre, men like fullt sentrale, musikerne på jazzscenen i dag.”
Samarbeidet starter med Eyolf Dales konsert på jazzscenen 3. desember.
– Vi prøver ut produksjon av en konsert med nytt, enklere og mer mobilt og fleksibelt produksjonsutstyr, sier Røthing, og legger til at NRK ønsker å prøve ut lignende opplegg i andre sammenhenger og sjangre.
Hun understreker at videreføring av samarbeidet med jazzscenen avhenger av NRKs evaluering av piloten.
– Eventuell oppfølging må inn i en større diskusjon om produksjoner neste år.
Utlendinger med?
I tillegg håper Otnæs at det om ikke lenge også blir mulig å strømme konserter med utenlandske musikere. Det har hittil vært vanskelig å få til fordi utlendingene i følge Otnæs som regel kvier seg mot slike avtaler i større grad enn norske musikere gjør.
Otnes ser dessuten et behov for å koble opptaksarkivet han sitter på med institusjoner som har ansvaret for å både passe på slikt materiale for ettertiden og gjør det tilgjengelig for forskning. Flere aktører var til stede på lydarkivkonferansen forleden, og kontakt ble knyttet.
Siden opptakene startet i 2008 er 1200 konserter lagret. Her er flere eksempler på konserter som først er strømmet, og deretter (i sin helhet eller noen utvalg) lastet opp som opptak til Youtube:
Clean Feed labelkveld
Jazzland Sessions
Team Hegdal
Tape to Zero
Thomas Strønen
Ledige stillinger
Produsent for NUSO
NUSO - Norsk Ungdomssymfoniorkester eies og driftes av De Unges Orkesterforbund (UNOF)Søknadsfrist:10/01/2025
Førsteamanuensis i musikkhistorie
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025
Førsteamanuensis i låtskriving og musikkproduksjon
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025
Tenortrombonist
Forsvarets musikkSøknadsfrist:20/12/2024
Nestgruppeleder bratsj
Kilden teater og konserthusSøknadsfrist:16/12/2024