GYLLEN FREMTID FOR NORSK MUSIKK: Teamet i Sounds Like Gold er bak fra venstre Leah Håland Solomons, Asbjørn Myrvold, Erlend Gjerde, Celine Høie, Frithjof Hungnes, Hanna Sitje, Linda Melsom (med Magga). Foran fra venstre sitter Kristine Bjørnstad, Helge Westbye, Maria Stene Brendsrup og Tim Dunham. (Foto: Leah Håland Solomons)

Uavhengige plateselskap slår seg sammen: Sounds Like Gold skal utfordre de store aktørene

Propeller Recordings, 777  MUSIC og Indie Recordings samler kreftene og blir det nye plateselskapet Sounds Like Gold, en konkurrent til de internasjonale selskapene i Norge.

NyhetBransjen

– At de største norskeide plateselskapene nå samler sine krefter og jobber ut fra en felles visjon er noe som ikke har vært gjort tidligere, og dette kommer til å sette stort preg på norsk musikk i lang tid fremover!

Det sier daglig leder i det nystartede plateselskapet Sounds Like Gold, Erlend Gjerde. Gjerde kommer fra Indie Recordings, det ene av tre selskap som har gått sammen for å skape en gyllen framtid for norsk musikk og det norske musikkpublikummet. Sammen med Propeller Recordings og 777  MUSIC har de vært tre av landets største, uavhengige plateselskap. Sounds Like Gold har allerede en markedsandel som konkurrerer med de internasjonale i Norge, opplyser de.

– Historisk har de internasjonale selskapene stått for de økonomiske musklene, mens de norske har vært drevet av ren og skjær lidenskap. Men nå endres det narrativet, sier Gjerde.

– Den norske platebransjen har lenge vært preget av en klar inndeling, forklarer Frithjof Hungnes fra Propeller Recordings.
På den ene siden har det vært de tre store, internasjonalt eide plateselskapene som gjerne har dominert den kommersielle siden av bransjen. På den andre siden har man hatt de mange små, uavhengige, norske plateselskapene; drevet av lidenskap med en annerledes tilnærming til musikken, gjerne med artister som går mot strømmen og bryter med de kommersielle rammene.

Nå er det derimot i ferd med å skje en betydelig endring i bransjen, fortsetter han:

– Med denne sammenslåingen står norsk platebransje overfor en ny virkelighet: et marked som tidligere har vært dominert av internasjonale aktører, ser nå fremveksten av en ny, kraftfull konkurrent. For musikk-fansen betyr dette flere muligheter til å oppdage ny norsk musikk drevet frem av lidenskap, og for artistene betyr det et stort fokus på kvalitet og kunstnerisk frihet, noe som tradisjonelt har vært kjennetegnene til de mindre selskapene. For lidenskapen forblir den samme.

Sounds Like Gold har også fått oppdraget med å forvalte plateselskapet Grappa Musikkforlag fra og med 2025. Grappa startet opp i 1972, og grunnlegger Helge Westbye har vært sjef for selskapet siden starten for 52 år siden. I år fikk han Spellemanns aller første Gullharpe for det betydningsfulle arbeidet han og Grappa har gjort for norsk musikkliv gjennom årene. Helge Westbye blir styreleder i Sounds Like Gold.

– Dette føles som en perfekt løsning, kommenterer Helge Westbye. – Hos Sounds Like Gold er jeg trygg på at Grappa blir ivaretatt på best mulige måte, samtidig som jeg fortsetter som eier.

Styret i Sounds Like Gold. Fra venstre: Tim Dunham, Kristine Bjørnstad, Frithjof Hungnes, styreleder Helge Westbye og daglig leder i Sounds Like Gold, Erlend Gjerde. Espen Røhne var ikke til stede da bildet ble tatt. (Foto: Leah Håland Solomons)

I katalogen til Sounds Like Gold vil man blant annet finne Highasakite, boy pablo, Oslo Ess, Turboneger, Sløtface, Anna Lille, Moddi, Ola Kvernberg, Gåte, bob junior, Seigmen, Jan Eggum, Dagny, Katzenjammer, Radka Toneff, Leif Ove Andsnes & Marius Neset, Frida Ånnevik, Lillebjørn Nilsen, Satyricon og Skambankt samt tidløse barneplater som Thorbjørn Egners samlede verker og musikken fra TV- og filmsuksesser som «Fantorangen», «Snøfall» og «Kutoppen».

Og slik promoterer selskapet seg i musikkvideo-format:

hjemmesidene til Sounds Like Gold kan du lese mer.

 

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?

Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom

Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser

Akkurat som i 1989 er det like før det vil kry av uniformer, marsjhefter og bandolærer. Korpsbevegelser er å gjenta seg selv, år etter år. Gjentakelsene er tradisjon. Tradisjon er kultur. Kultur er musikk. Og musikk er korpsbevegelse.

Vossa Jazz-sjefen slutter

Vossa Jazz-sjefen slutter

Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio