Denne saken ble først publisert med en feil: Operaens støtte per billett var da regnet ut basert på tallene fra turneer, ikke besøkende i Bjørvika. Vi beklager dette. Red. anm.
Kulturdepartementet har bestilt flere rapporter om de økonomiske resultatene rundt de forskjellige støtteordningene. De statsstøttede institusjonene leverer hvert år rapporter om besøkstall og antall konserter. Disse tallene, sammen med utregninger Ballade har gjort, viser hvor mye hver billett koster staten.
Rikskonsertene lavest
Rikskonsertene har levert inn en oversikt over kost per publikummer for de av sine produksjoner som turnerer og gjennomfører offentlige konserter.
Kostprisen per publikummer på de Rikskonsertenes offentlige konserter er på cirka 450 kroner, der opp mot 70 prosent går til å dekke utgifter til reise og opphold. Prisen varierer fra produksjon til produksjon. Totalbudsjettet for de offentlige konsertene i Rikskonsertene er for 2011 på cirka 10 millioner kroner. Budsjettet ble [link id=66257 title=»kuttet med 3 millioner kroner i fjor»], penger som allerede er overført til arrangørstøtteordningen.
Totalt sett, inkludert skolekonserter, har Rikskonsertene en kostpris per ”billett” på 123 kroner.
Operaen og Blåseensemblet dyrest
Lager man et tilsvarende regnestykke for andre institusjoner, viser det at en i Norge har en stor vilje til å støtte musikkopplevelser.
Offentlig støtte per solgte billett for de forskjellige symfoniorkestrene ligger i overkant av 1000 kr. Gjennomfører man det samme regnestykket for Det Norske Blåseensemblet og Den norske opera og ballett, er hver billett sponset med henholdsvis 1618 og 1609 kroner (Utregningen er basert på tall innrapportert til Kulturdepartementet i forbindelse med budsjetter for 2011).
Les også: [link id=66652 title=»Operaen runder en halv milliard«]
Institusjon | Offentlig støtte totalt for 2010 | Konserter/ arrangement | Antall publikum | Offentlig støtte per konsert | Offentlig støtte per ”billett” |
Rikskonsertene (både offentlige konserter og skolekonserter) | 159 mill | 10 011 | 1 289 824 | 15 882 kr | 123 kr |
Den Norske Opera og Ballett | 440 mill | 367 | 273 418 | 1 198 910 kr | 1609 kr |
Oslo-Filharmonien | 118 mill | 185 | 110 477 | 637 837 kr | 1068 kr |
Bergen Filharmoniske orkester | 103 mill | 100 | 87 236 | 1 040 404 kr | 1180 kr |
Trondheim Symfoniorkester | 92 mill (stat og region) | 99 | 63 246 | 929 292 kr | 1454 kr |
Det Norske Blåseensemble | 27 mill (stat og region) | 65 | 16 687 | 415 384 kr | 1618 kr |
Arrangørstøtteordningen
Også Kulturrådet har laget en oversikt over hvor mange konserter de ulike støtteordningene deres genererer og hvor mange publikummere som nås.
De har i sitt materiale ikke oversikt over hvor mange konserter som faktisk har blitt arrangert, kun hvor mange konserter som var planlagt da prosjektene søkte om støtte. Det har heller ikke vært et krav at arrangører skal innrapportere publikumstall etter at prosjektene er avsluttet. Det hefter derfor det en viss usikkerhet ved anslaget Kulturrådet kommer med.
De ulike støtteordningene for arrangører og musikere fordelte totalt 57,3 millioner kroner i støtte innen de ulike sjangrene i fjor. Kulturrådet anslår at totalt 1,35 millioner publikummere har vært til stede på de støttede konsertene. Det gir en støtte per billett på cirka 40 kroner fra de aktuelle ordningene, men disse konsertene har ofte også støtte fra andre offentlige kilder.

Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske
I en tid der demokratiet står på spill får begrepet skyldfølelse renessanse.

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner
Dette er platene du pakkar med deg i lag med krimromanen, kvikklunsjen og appelsina.

Nyhet! Ballades festivalguide
Vi lanserer Ballades festivalguide, som vil samle musikkfestivaler over hele landet, gjennom hele året.

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal
Ballade radio: Varm opp til metalfestivalen med den heite debatten om hatytringer i black metal fra fjorårets festival, med et sterkt internasjonalt panel.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.
Spellemannsnominerte Why Kai dro på turné til Japan, og fikk både nye fans og eksistensiell angst.

Mørk kveldssang med Michael Krohn
Nylig ble det kjent at Michael Krohn legger opp som vokalist på grunn av sykdom. Her er hans siste nachspiel som sanger.