© Erik Berg

Operaen runder en halv milliard

Operaen søker Kulturdepartementet om 541 millioner kroner for neste år.

Kunstmusikk

Operadirektør Tom Remlov søker Kulturdepartementet om en økning på 52.350.000 kroner på støtten fra i år, og ender dermed opp med å søke om nærmere 541 millioner kroner totalt. Det melder Aftenposten.

— Det er områder vi innser at vi ikke kan håndtere innenfor eksisterende rammer, sier Remlov til avisen.

Økning på 50 millioner i året
Pengene skal brukes til å få styrket balletten med ti dansere, oppbygging av et fond for «verdibevarende vedlikehold» (et fond som i følge Operaen må ha 50 millioner kroner årlig), reinvesteringer og utskifting av deler av scenegulvet, som allerede nå er nedslitt.

Siden 2009 har Operaen fått økt statsstøtten med rundt 50 millioner hvert år. Remlov garanterer til Aftenposten at det ikke blir normen fremover.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
– Vi er Norges mest arrogante band – med under 1000 lyttere

– Vi er Norges mest arrogante band – med under 1000 lyttere

Det er få band som lever ut den analoge estetikken så bokstavelig som Lommekniv. Møt ett av de spennende bandene som spiller under årets Musikkfest.

Ballade video: – Det beste vi kan være

Ballade video: – Det beste vi kan være

Med Anders Buaas med Tanya Wells, Blue River, Nonne, Slug Boys, Highasakite feat. Miriam Bryant, Alan Walker og King, Maja Ratkje, Sigurd Ytre-Arne og Torstein Slåen.  

Ny leder ved Dokkhuset Scene i Trondheim

Ny leder ved Dokkhuset Scene i Trondheim

Kulturarbeider, musiker og musikkviter Håkon Hammer starter i jobben 1. august.

Nordisk visefestival vil løfte visa fram i lyset på tvers av grenser

Nordisk visefestival vil løfte visa fram i lyset på tvers av grenser

Gjennom fire dager samles hele Norden i Lillestrøm for å feire visemusikken – med allsangmorgener og nordiske nattkonserter på programmet.

Ujevn og uklar "Terminus"

Ujevn og uklar "Terminus"

Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio