© Carat

– Musikerne må gjøre seg tilgjengelige

Hva skal til for å bli sett på Spotify? Slik ser det største mediebyrået i Norge på strømmemarkedet.

BransjenPolitikk & debatt

Platebransjen lever [link id=68000 title=»i økende grad»] av musikken som er tilgjengelig på WiMP og Spotify. I takt med lytterveksten har spaltene til strømmetjenestene også blitt viktige eksponeringskanaler for artistene.
Les også: [link id=68045 title=»Rift om strømmespaltene«]
Carat er det markedsledende mediebyrået i Norge og yter rådgivningstjenester til plateselskaper og annonsører som er orientert mot musikkmarkedet.
Avdelingen Carat Interactive, der Lars Erik Jensen er daglig leder, har digitale plattformer som arbeidsområde. De samarbeider også med flere plateselskaper om profilering via Spotify.
– Vi lager kreative konsepter på Spotify. Spotify har gode relasjoner til plateselskapene, som igjen har tilgang på artister, sier Jensen.
Følg musikkdebatten: Ballade på Facebook
Lidolido frontet intimsåpe
Arbeidet til Carat foregår først og fremst gjennom såkalte «caser».
– For eksempel kan vi lage en «branded playlist», der en artist som er relevant for en målgruppe lager spillelister sammen med en annonsør. La oss si at Vinni og BMW lager den beste «kjørelisten», sier Jensen.
Minikonserter i videoavspillingsruten til Spotify er også blitt et attraktivt alternativ. Haugesund-artisten Lidolido gjorde i vår en intimkonsert i samarbeid med Asan intimsåpe. Konserten, som fant sted på et hustak i Oslo, ble sendt live på Spotify.
Mediebyrået Starcom som sto bak LidoLido-konserten, i samarbeid med Anorak, Spotify, Universal Music og Medielab.
Les også: [link id=68031 title=»– Må se på strømmemodellen«]
Ankerkjenner strømming
Ifølge Jensen vokser interessen for å annonsere gjennom strømmetjenestene kraftig. Men han understreker at veksten i annonsemarkedet gjennom strømming av musikk riktignok ikke er like eksplosiv som innen strømming av TV.
Jensen opplever også at norske musikere og artister har blitt mer positivt innstilt til strømming.
– De anerkjenner mediet i mye større grad enn tidligere. Det gjør også at musikerne ønsker å være med på kommersielle prosjekter på en helt annen måte enn for bare et par år siden.
Følg Ballade på Twitter

Brukerne bestemmer
I motsetning til WiMP, som velger ut musikken som profileres redaksjonelt, er det annonsørene og abonnentene som bestemmer på Spotify.
– Musikk som likes av mange vil naturligvis få en større profilering i Spotify, og for musikerne handler det derfor om å gjøre seg tilgjengelig i så stor grad som mulig, sier Jensen.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Vossa Jazz-sjefen slutter

Vossa Jazz-sjefen slutter

Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth

Verdenskjente Kronos Quartet inntar Oslo for norsk premiere på verket "Elja" under årets Ultima.

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende

– Det som særpreger Trondheim Jazzorkester, er at du aldri vet hva du får. Og det er jo det jazz handler om, å bli overrasket, skriver Trygve Lundemo etter siste ukes Jazzfest i Trondheim.

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen

Flere fylker og kommuner legger ned estetiske linjer på videregående, og i takt med dette går søkertallene til disse linjene ned. Periskop og Ballade har forsøkt å finne ut av årsaken til hvorfor færre ungdommer søker seg til estetiske fag.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio