Bendik Giske (Foto: Nat Urazmetova)

Bendik Giske åpner årets Veneziabiennale for musikk

Omtales som «stjernen i forestillinger som forvandler saksofonen til en forlengelse av kroppen».

AktueltBransjen

Nylig presenterte kunstnerisk leder Caterina Barbieri programmet for årets musikkbiennale i Venezia, i celebert selskap med Willem Dafoe (teaterbiennalen) og sir Wayne McGregor (dansebiennalen).

Her ble det kunngjort at musiker og performancekunstner Bendik Giske skal åpne årets Veneziabiennale for musikk, som arrangeres for 69. gang i år.

«Det er selvfølgelig en stor ære og en inspirerende mulighet til å fordype min symbiotiske komposisjons- og utøverpraksis med premiere på et helt nytt verk på selveste åpningskonserten av Veneziabiennalen» sier Giske, som under åpningskonserten den 11. oktober får verdenspremiere på stykket «Into the Blue».

Verket er en utforskning av rommet mellom slagene, romsligheten mellom notene, og teksturene som oppstår når pust, stemme og kropp møter rør og metall.

Giske er en av Norges fremste eksperimentelle og sjangerskridende kunstnere, spesielt kjent for sin mestring av sirkulær pusting, en teknikk som lar ham spille kontinuerlige, uavbrutte noter.  Hans opptredener, som inkorporerer elementer av dans og performancekunst, transformerer saksofonen til en forlengelse av kroppen.

Festivalen omtaler ham som «stjernen i forestillinger som forvandler saksofonen til en forlengelse av kroppen hans, og gjør det å spille musikk til en opplevelse som er like visuell og fysisk som den er akustisk».

 

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Vossa Jazz-sjefen slutter

Vossa Jazz-sjefen slutter

Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth

Verdenskjente Kronos Quartet inntar Oslo for norsk premiere på verket "Elja" under årets Ultima.

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende

– Det som særpreger Trondheim Jazzorkester, er at du aldri vet hva du får. Og det er jo det jazz handler om, å bli overrasket, skriver Trygve Lundemo etter siste ukes Jazzfest i Trondheim.

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen

Flere fylker og kommuner legger ned estetiske linjer på videregående, og i takt med dette går søkertallene til disse linjene ned. Periskop og Ballade har forsøkt å finne ut av årsaken til hvorfor færre ungdommer søker seg til estetiske fag.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio