Opphavet til «Damer i blues»-prosjektet er på Notodden, der også mye av den lydfestede musikken til duoen er spilt inn, i det kjente Juke Joint studio. Dermed er Notodden et arnested og et naturlig stoppested når Bluesfestivalen fyller Telemarksbyen i begynnelsen av august hvert år.
Rita Engedalen har selv en lang historie på «Bluesen», og er en av få norske artister som har headlinet en bluesfestival i Mississippi. Soloalbumet hennes fra 2022, Sun Will Come, er nominert til Spellemann i blues-klassen.
«Damer i blues» har også turnert utenfor Norge; «Women in Blues» har gjort suksess i land som USA, Sverige, Danmark, Finland, Italia, Sveits og Tyskland. På repertoaret står låter av sangdiktere og musikere som Janis Joplin, Jessie Mae Hemphill, Memphis Minnie, Ida Cox, Big Mama Thornton, Bessie Smith, Elizabeth Cotten og ikke minst vår egen Kristin Berglund, som var den som koblet Margit Bakken og Rita Engedalen i sitt prosjekt, «Bluesens tøffe damer».

Rita Engedalen og Margit Bakken under åpningen av Notodden Bluesfestival 2022. (Foto: Siw Torunn Kasin)
Kun to kvinner har mottatt Bluesprisen som deles ut av, og under, Notodden Bluesfestival siden 1991: Kristin Berglund i 2000 og Rita Engedalen i 2010. Fjorårets utdeling var den 30. i rekken, da prisen gikk til Adam Douglas.
Engedalen er selv opptatt av å rekruttere flere kvinner til blues-sjangeren. – Notodden har vært ganske flinke til å ha kvinnelige artister på programmet, og det har vært flere søndagskonserter med bare kvinnelige utøvere. Jeg tenker at vi trenger fortsatt flere jenter som spiller blues, som spiller gitar, skriver låter og synger. Slipp dem frem! Jenter – kvinner – uttrykker en annen ting i tekster og musikalsk uttrykk fordi vi er kvinner. Vi har andre ting å formidle, og det trenger samfunnet å høre, sa hun til NTB i fjor sommer.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser
Akkurat som i 1989 er det like før det vil kry av uniformer, marsjhefter og bandolærer. Korpsbevegelser er å gjenta seg selv, år etter år. Gjentakelsene er tradisjon. Tradisjon er kultur. Kultur er musikk. Og musikk er korpsbevegelse.