Av Arvid Skancke-Knutsen
Alarm-prisen i Trondheim var showmessig en påfallende nivåheving i forhold til de to foregående utgavene av arrangementet på Rockefeller. Med aktiv bruk av dreiescenen i Storsalen på Samfundet, proffe overganger og gode sceneopptredener var det tydelig et helt nytt ambisjonsnivå over avviklingen i år.
Det ble åpenbart alt fra kveldens andre nummer, da Statsmannskoret, med kjente NRK- og musikernavn som Prepple Houmb, Sverre Knudsen, Espen Thoresen, Atle Antonsen og Rune Gokstad, stilte med sin versjon av Röyksopps «Poor Leno». Før det hadde Gåte sparket det hele i gang med sin medrivende blanding av rock, folkemusikk og personlig karisma.
— Alarm har vært en utrolig opplevelse i form av å se hvilket bidrag og engasjement mange er villige til å gi for selve Alarm-tanken – tanken om den gode musikken, skriver Svein Bjørge på vegne av hele Alarm-styret i en pressemelding mandag kveld.
— Med årets arrangement friskt i tankene er det helt utrolig å tenke på at hele arrangement har hatt en totalkostnad på 290.000,-. Det er summen det har kostet å produsere hele Alarm-showet, frakte, innlosjere og beverte artister, nominerte, styret, lydmixere, teknikere osv. En ufattelig lav sum som alene forteller om en helt utrolig dugnadsånd fra mange involverte. Men det går altså an, konkluderer Alarm-sjefen.
— Vi lover samtidig at vi skal bestrebe oss på å bli enda bedre, og å behandle både artister, gjester, media og samarbeidspartnere på en enda bedre måte, etter hvert som økonomien forhåpentlig gradvis også blir bedre.
Det var et meget forventningsfullt publikum som hadde møtt opp ved Samfundet lørdag kveld. Et stort antall mennesker opplevde at det ikke var mulig å oppdrive flere billetter, og Samfundet var nærmest fylt til randen av folk som ønsket å se – og kanskje også å bli sett. Det var mer enn et streif av glamour over årets utgave av musikkprisen, som samtidig nok må innse at den må feste noen grep, om den fremdeles ønsker å beholde et mer alternativt preg.
Selve kåringen av vinnerne ble en nokså forutsigbar affære, i hvert fall om man på forhånd hadde fulgt litt med på nettavstemningen, med sine imponerende nærmere en halv million registrerte stemmer. Men med høyt tempo, mange kjente utdelere og profesjonelle programledere i Rune Nilson og Kristin Winsents, samt sceneopptredener av WE, JR Ewing, Ralph Myers and The Jack Herren Band og Gatas Parlament, bør Alarmprisen 2003 bli en solid feiring av norsk populærmusikk også i den utgaven Lydverket kringkaster i morgen klokken 22. 30 – for anledningen med doblet sendetid.
Dette ble vinnerne av Alarmprisen 2003:
*
Rock: JR Ewing – «Ride Paranoia»
*
Pop: Thomas Dybdahl – «That Great October Sound»
*
Hip hop: Gatas Parlament – «Holdning over underholdning»
*
Metall: Satyricon – «Volcano»
*
Jazz: Dadafon – «Visitor»
*
Elektronika: Jaga Jazzist – «The Stix»
*
Årets Liveband: Turboneger
*
Årets Låt: Satyricon – «Fuel For Hatred»
*
Årets Video: Kaada – «No You Don’t»
*
Alarm-juryens spesialpris: Ephemera

Kronos Quartet, Maurseth og Tjøgersen utforsket hardinggrensene i Carnegie Hall
Fra vidda til 57th Street i New York.

Samtidsmusikken tok rommet under Spellemann
Rørende og berørende anerkjennelser under Spellemann torsdag kveld, med Hedersprisen til Maj Britt Andersen og tildelinger i flere klasser til Kristine Tjøgersen og Vilde Frang.

Ballade video: Fristeder og intergalaktisk dans
Vi deler et romskip med Vegar Vårdal, Rebekka Karijord, Ora The Molecule, Don Juan Dracula, Gunerius & Verdensveven, Rimmslimm, Simon Moholt, Chris Eriksen, De Press og Statsmenn.

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer
KI-innblanding i musikkproduksjon? Spotifys fordelingsmodell? Spellemannprisen? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen
Brede Sørum anses for å være en av de virkelig store favorittene i det norske jazzmiljøet. Men musikken han formidler er alt annet enn den 'den nordiske jazzen'.

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk
Databasen ELNA – Equality Library for Nordic Art Music skal bidra til likestilling i kunstmusikken i Norden.