Det vil alltid dukke opp nye formater for lagring og gjengivelse av musikk. Mp3 er et spennende format som har forenklet digital lagring og kopiering av musikk. John Erik Kaada har i sin artikkel i Ballade bommet på målet. Vi skal her ikke gå til angrep på formatene, snarere gjennomgå holdninger til å bruke andre menneskers åndsverk til egen vinning.
Hvis man er interessert i å benytte andres åndsverk som basis for egen produksjon, slik Kaada skisserer, må man spørre om lov. Hvis noen vil gjøre innspillinger av Kaadas verk, bør de vel avklare det med ham?
Det er lang praksis for bearbeiding av eksisterende verk også i musikken. Men når man vil arbeide videre med en annens komposisjon, må man selvfølgelig innhente tillatelse! Hvis komponisten er fornøyd med det nye verket, og verket virkelig representerer en nyskapning, kan både originalopphavsmannen og arrangøren få andeler i det nye verket.
Åndsverkloven og det frie kunstneriske uttrykk går, så vidt jeg kan se, fint i takt. Det er først når noen vil profittere på andres åndsverk at loven blir anvendt. Da er det for å beskytte det allerede skapte verk, ikke for å skape problemer for nyskapninger. Loven vil rett og slett si: ”Dette er skapt tidligere. Verket har en annen opphavsmann. Finn på noe nytt som er ditt!”

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".

Om søyler, sari og svevende skip
Ballade klassisk tar for seg fire nye kunstmusikkplater, og kritikeren gleder seg over det han får oppleve.

Hvor brenner det, Erica Leypoldt og Lars Tefre Baade?
Vi må snakke om PROMO. Fungerer utstillingsvinduene i dag, og hvordan promoterer artister seg best i 2025? Hvem vil pressen egentlig snakke med? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.