Av Arvid Skancke-Knutsen
Følgende Cikada-musikere vil opptre under torsdagens konsert, som finner sted i Universitetets Aula i Oslo: Kenneth Karlsson, piano, Henrik Hannisdal, fiolin, Odd Hannisdal, fiolin, Marek Konstantynowicz, bratsj, og Morten Hannisdal, cello.
Under vårens første Cikada-koncert hovedstaden presenterer et program i «to kontrastfylte avdelinger», slik produsent Thorbjørn Tønder Hansen uttrykker det. Første avdeling er viet korte musikalske former som studier, etyder og fragmenter, og åpner med en med en uroppføring av Rolf Wallins «Etyde nr. 3» for piano solo, skrevet til Cikadas pianist Kenneth Karlsson. Wallin er for øvrig i slutten av mai aktuell i USA med Cleveland Symphony Orchestra, som sammen med Philharmonikerne i Wien og Berlin regnes blant verdens ledende symfoniorkestre. 29. og 31. mai oppfører orkestret Wallins «Clarinet Concerto», som han fikk Nordisk Råds Musikpris for i 1998, og til mars 2004 har orkestret bestilt et nytt orkesterstykke av Wallin til uroppføring. Dette er noe Ballade vil komme nærmere tilbake til.
Etter Wallin presenterer Cikada to verker av den unge norske komponisten Eivind Buene. Kenneth Karlsson uropfører Buenes «Studie no. 3» for piano solo, som også er skrevet spesielt for Karlsson. Og Cikada Strykekvartett spiller Buenes «Tre Kvartetter», som omtales som «en kondensert og fragmentert omskriving av hans eget sinfonietta-verk «Exposé/Intermezzo/Symposium» fra 1999″.
Sidste stykke i første afdelinger er Asbjørn Schaathuns piano solo-stykke, «Stravinskij goes Bach and Schaathun goes Frescobaldi». – Som titlen mer enn antyder, er dette tre minutter lange stykket en stilhistorisk tour-de-force-arabesk, sier Tønder Hansen.
Etter pausen presenterer Kenneth Karlsson og Cikada Strykekvartett den amerikanske komponisten Morton Feldmans fem kvarter lange værk, «Piano and String Quartet». Stykket ble skrevet i 1985, to år før New York-komponisten Feldman døde.
— Dette verket representerer på mange måter en konsentrert og gjennemarbeidet versjon av Feldmans kompositoriske idéer, og regnes som et av den nye musikkens hovedverker overhodet, sier Tønder Hansen.
— I femti årene tilhørte Feldman en krets av komponister og billedkunstnere som John Cage, Christian Wolff, Mark Rothko, Jackson Pollock og Roberg Rauschenberg. Gjennem den nære kontakten til særlig Cage og billedkunstnerne ble Feldman inspirert til sine såkalte «intuitive» komposisjoner, og til utforskning av en helt egen lydverden. Fra slutningen af 70-tallet konsentrerte Feldman seg om lengre og lengre komposisjoner – hans andre strykekvartett fra 1983 kan vare mellom tre en halv og fem en halv time, forteller Cikada-produsenten.
Om fascinationen for den lange formen sa Feldman, som fra 1973 og frem til sin død i 1987 var Edgar Varèse Professor ved University of New York: «My whole generation was hung up on the 20-25 minute piece. It was our clock. We all got to know it, and how to handle it. As soon as you leave the 20-25 minute piece behind, in a one-movement work, different problems arise. Up to one hour you think about the form, but after that it’s scale. Form is easy – just the division of things into parts. But scale is another matter. You have to have control of the piece – it requires a heightened kind of concentration. Before, my pieces were like objects; now, they’re like evolving things.»
Cikada Ensemble ble dannet i 1989, og er et av Europas ledende ensembler for samtidsmusikk. I mars var ensemblet et av hovednavnene ved Berliner Festspieles festival for ny musikk, der de åpnet hele festivalen med installasjon/performance-verket «Dark Matter» av Richard Barrett. Senere i år er ensemblet bl.a. invitert til Sveits og Danmark.
12. juni presenterer Cikada Duo med Hilde Torgersen et portrett av Arne Nordheim i Jakobskirken i Oslo, hvor de bl.a. vil uroppføre Nordheims «Syv Epifanier», skrevet til duoen og Torgersen. I begynnelsen av 2004 utgir ensemblet i samarbeid med Kringkastingsorkestret en CD på det tyske pladeselskap ECM med Morton Feldmans «The Viola in My Life I-IV», noe som som nevnt blir den første komplette innspilling av dette verket.

Lyden av Gamle Oslo Gammaldans
Gamle Oslo Gammaldans er sju voksne folk som ikke spiller gammaldans. Opplev dem live på Ballade-arrangement i Gamlebyen i Oslo torsdag 27. mars.

Ballade på Parkteatret: Opera-premiere, musikkvideovisning og minikonsert søndag 23. mars
Solveig Sørbø og Maria Kjos Fonn snakker om operaen "Heroin Chic". Rockemusiker Henning Andersen spiller utvalgte låter. Og vi viser et godt knippe nye musikkvideoer på skjermen.

Selma fra Hønefoss ble publikummer nummer en million i Bærum Kulturhus
Selma Hasund Poole (18) fra Hønefoss ble overrasket med konfetti, gavekort på danseforestilling og jazzfestival som besøkende nr. 1 million i Bærum Kulturhus i helgen.

Tord Gustavsen kåret til Årets europeiske musiker 2024 i Frankrike
Musikeren og komponisten dedikerer prisen til musikerkollegaer gjennom årene.

Ballade video: Våpen og ammunisjon
Vi setter fyr på kontoret med Honningbarna, Moddi, Don Juan Dracula, Hüskey King, Earth Moon Transit, Tor Kvammen, Kyra Snø, Heartland Countrytrio og Markella.

Om kunst og tankefrihet
ESSAY: Plutselig er det å tenke egne tanker og la fantasien spinne fritt en radikal ting. Og her er kunsten ikke bare nyttig, den er essensiell, skriver Torstein Slåen.