Mot slutten av livet vendte Richard Strauss tilbake til klassiske former i en mer avklaret og enkel stil. Hornkonserten speiler en stor innsikt og ydmyk musisering. Han skriver elegant og virtuost for solisten med lange melodifraser og en flott orkestersats.
Vidvinkelen settes på når den dansk/italienske dirigenten Giordano Bellincampi slår opp Hector Berlioz heftige og fargerike Symphonie fantastique, som er blant de verkene vårt publikum oftest etterspør.
Det var intet mindre enn en musikalsk revolusjon som skjedde i Paris 5. desember 1830 da Berlioz presenterte denne symfonien for et forbauset publikum. Komposisjonens radikale form, storslagne instrumentasjon og selvbiografiske program var både nytt og uhørt. Vår tids publikum har stiftet bekjentskap med mange senere eksempler på orkesterbriljans, men likevel fascineres vi igjen og igjen av dette høy-romantikkens første store partitur. Verkets undertittel er «Episoder i en kunstners liv».
Kveldens åpningsverk er ouverturen til operaen La Clemenza di Tito, også kalt Titus etter hovedrollefiguren, den romerske keiser. Operaen er skrevet i Mozarts dødsår 1791, og er et av de aller siste verk han skrev. Operaen ble uroppført i Praha i september i forbindelse med at den nykronede keiser Leopold også skulle innsettes som konge av Böhmen.
Med vennlig hilsen
Trondheim Symfoniorkester

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.