Følgende verker står på programmet når KORK fredag og lørdag legger budsjettallene til side, og konsentrerer seg om det rent musikalske: Jean-Philippe Rameau: «Suite fra Pygmalion», Josef Kraus: «Symfoni i c-moll» og Beethoven: «Konsert for fiolin og orkester op. 61, D-dur».
Henning Kraggerud er født i 1973 og har studerte hos Leif Jørgensen, , Camilla Wicks, Emanuel Hurwitz og Stephan Barratt-Due. Sin offisielle fiolindebut hadde han i 1992.
Siden har han spilt med St. Petersburg-filharmonien, Budapest Festival-orkester, Bournmouth Symphony, Royal Scottish National Orchestra, Komische Oper, Berlin, og under USA-turnéen med Helge Kjekshus til San Franscisco, Washington og New York var det strålende kritikker og øyeblikkelige reengasjement.
Henning Kraggerud er også komponist og har fått fremført flere kammermusikkverk. Tidligere har han vært solist med Kringkastingsorkestret i Bruchs, Brahms og Sibelius fiolinkonsert. Denne gang spiller han altså Beethoven.
Kveldens dirigent, Roy Goodman, fikk sitt gjennombrudd som solist i koret ved Kings’s College i Cambridge i 1963,og er senere vel kjent for sitt arbeide med Brandenburg Consort, The Parley of Instruments, The Hanover Band og The European Union Baroque Orchestra.
Da Roy Goodman fullførte sine studier ved Royal College of Music I 1970 var han allerede en vel kvalifisert dirigent, lærer, organist, fiolinist og musikkviter – og ble
da også Director of Early Music Studies ved the Royal Academy of Music i London. Tiåret fra 1975 gjorde han karriere som fiolinist, konsertmester og solistunder dirigenter som Neville Marriner, Vladimir Ashkenazy og Peter Schreier. I 1985 begynte hans egen karriere som dirigent.
Forestillingen i Oslo lørdag er en del av KORKs såkalte Superlørdag-serie, som våren 2002 også vil by på konserter med musikk av Sjostakovitsj, Beethoven og Mozart, da med solister som Arve Tellefsen og Håvard Gimse, samt dirigentene Johannes Fritzsch og Olaf Henzold.
Kringhkastingsorkesteret og Henning Kraggerud
Drammens Teater, fredag 30. november kl 19.00 og lørdag 1. desember kl.15.00 i Universitetets Aula, Oslo.
Dirigent: Roy Goodman

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".

Om søyler, sari og svevende skip
Ballade klassisk tar for seg fire nye kunstmusikkplater, og kritikeren gleder seg over det han får oppleve.

Hvor brenner det, Erica Leypoldt og Lars Tefre Baade?
Vi må snakke om PROMO. Fungerer utstillingsvinduene i dag, og hvordan promoterer artister seg best i 2025? Hvem vil pressen egentlig snakke med? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.