Den nye musikkdramatikken
Norsk komponistforening inviterer deg til seminar om moderne musikkdramatikk på Åsgårdstrand hotell
13. – 15. februar 2004
Moderne musikkdramatikk i sine mange former er i sterk vekst i dag og variasjonen på utrykkene er større enn noensinne. Mange tendenser utvikler seg samtidig, og årets fagseminar i regi av Norsk Komponistforening ønsker å ta tak i noen av de viktigste tendensene de senere årene. Programmet spenner fra den moderne musikkdramatikken som skapes innenfor den tradisjonelle rammen av opera, til musikk- og instrumentalteater. Vi er svært stolte av å kunne invitere til et møte med Europas ledende komponist innen musikkteater og instrumentalteater, Heiner Goebbels, i tillegg til Nordens ledende operakomponist, Hans Gefors. I tillegg vil det bli presentasjon av komponisten Georges Aperghis’ musikkteater, to norske musikkdramatiske verk, dramaturgiske modeller og problemstillinger vedrørende samspillet mellom sang og bevegelse. Det vil også bli vist utdrag av et titalls moderne musikkdramatiske verker på video og DVD.
Velkommen!
Henrik Hellstenius
seminarleder
PROGRAM
Fredag 13. februar
15.00 – 17.00 MORTEN EIDE PEDERSEN:
- Tendenser i musikkdramatikken etter 1945
17.00 – 17.30 pause
17.30 – 19.30 Video: Visning av opera- og musikkteaterforestillinger i tre rom
20.00 middag
Lørdag 14. februar
10.00 – 12. 00 HANS GEFORS:
- ”Kan det här bli en opera?” Stadier i en operas tillblivelse
– om musikdramaturgi med exempel från egna operor.
12.00 – 12.30 pause
12.30 – 13.30 KIRSTEN RASK:
- Kort innføring i dramaturgiske modeller
13.30 – 14.30 lunsj
14.30 – 16.30 HEINER GOEBBELS:
- Balancing the medias – strategies in music theatre
16.30 – 17.00 pause
17.00 – 19.00 Video: Visning av opera- og musikkteaterforestillinger i tre rom
19.30 middag
Søndag 15. februar
10.00 – 11.30 METTE KAABY / GURI EGGE:
- Om George Aperghis musikkteater
11.30 – 11.45 pause
11.45 – 13.15 JON TOMBRE / GURI EGGE:
- Sang / Stemme / Kropp
13.15 – 15.00 lunsj
15.00 – 17.00 GLENN HAUGLAND om Natasha Barretts Agora
NATASHA BARRETT om Glenn Hauglands Hulda & Garborg
DELTAKERAVGIFT
NKF-medlemmer og studenter: kr. 1000,-
andre: kr. 1500,-
Deltakeravgiften inkluderer opphold på Åsgårdstrand hotell i 2 døgn, alle måltider (ekskl. drikke) samt reise t/r Oslo – Åsgårdstrand med felles buss. Annen transport må bekostes av hver enkelt.
Deltakeravgiften bes innbetalt til konto nr. 5024.05.37734 – merk betalingen med ”seminar 2004”. Ta kontakt dersom du ønsker tilsendt giroblankett.
Frist for påmelding og betaling av deltakeravgift: fredag 23. januar
PRAKTISK
Foreliggende program er med forbehold om endringer. Endelig program samt nødvendig praktisk informasjon om busstransport etc. blir sendt ut til de påmeldte.
VIKTIG
Gi beskjed om du ønsker å benytte felles busstransport
PÕmelding anses gyldig når betaling av deltakeravgiften er registrert
Deltakeravgiften blir ikke refundert ved forfall meldt senere enn én uke før seminarstart
Påmeldte som ikke møter, blir belastet reelle hotellutgifter
PÅMELDING
Norsk Komponistforening
Tollbugt. 28
0157 Oslo
tel +47 2241 8240 fax +47 2241 8231
e-post komponist@komponist.no

Med omsorg for lydene
I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne
Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»
Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak
Musikkens politiske kraft og protestens plass i kulturen har fått ny aktualitet.

Det Burde sa. Det Benjamin Staern gjorde.
"Borde ska inte styra handen, hjärtat eller hörseln," skriver den svenske komponisten Benjamin Staern. Les hans reaksjon på Cathrine Winnes' tekst om den samme "Burde", som så ofte hjemsøker den skapende.