Bente Johnsrud ble tildelt Kongens fortjenstmedalje i forbindelse med åpningskonserten til festivalen fredag 21. mars.
Hun mottar utmerkelsen for sin innsats med Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival gjennom 25 år.
Kirkemusikkfestivalens formål er å formidle den kirkemusikalske kanon fra middelalderen til vår tid. Johnsrud fortalte i et tidligere intervju med Ballade at de i tillegg til å dele kunsten og musikken med et bredt og mangfoldig publikum jobber for å videreføre tradisjonen ved å bestille nye verker og bygge broer mellom sjangre, religioner og kulturer.
– Det samfunnsaktuelle perspektivet spiller også en stadig større rolle. Ikke minst ønsker vi å aktualisere historien ved å knytte den til relevante spørsmål og utfordringer i vår tid. Vi er ingenting uten historien som har ført oss hit, og tradisjonene har liten verdi om de fremstår som utdaterte. De siste årene har vi tatt for oss slaveriet i vår tid, klimaendringer, ensomhet og fellesskap, religions- og ytringsfrihet. Vi har også gjennom flere år vært opptatt av kvinners plass i kirken og i verden, både gjennom historien og det å løfte frem dagens kvinnelige dirigenter og komponister, sier Johnsrud i intervjuet.
Leder av Kirkerådet i Den norske kirke, Harald Hegstad, kommenterer om tildelingen av Kongens Fortjenstmedalje at Johnsruds arbeid har stor betydning for det brede kulturlivet og er til inspirasjon for alle på det kirkemusikalske feltet:
– Gjennom sitt arbeid har Johnsrud bygd opp kirkemusikkfestivalen som et flaggskip i norsk kirkemusikk og vist at kirkemusikk ikke er et internt kirkelig anliggende, men hører med i den store sammenhengen i kulturlivet. Dermed åpnes også kirkemusikken opp som en inngang til kirkens arv for et større publikum. Samtidig er festivalen til inspirasjon for det store kirkemusikalske arbeidet som skjer i bygd og by hver uke gjennom hele året.
Bente Johnsrud er en merittert festivalsjef og kunstnerisk leder, og har fra før mottatt utmerkelser som Oslo bys kunstnerpris (2007), den spanske ordenen «de la Orden del Merito Civil» (2012), den franske ridderordenen for kunst, «Chevalier de l’Ordre des Arts et Lettres», og senest i oktober 2024 ble hun utnevnt til ridder av Italias Stjerneorden.
Festivalen varer til og med 30. mars, og melder om en rekke fremragende konserter og godt besøk. I festivalens midtuke og avslutningshelg kan publikum oppleve kor, ensembler og artister, blant dem Il Pomo d’Oro, Trio Mediæval, Det Norske Solistkor, Oslo Domkirkes Guttekor 40 år, Staats- und Domchor Berlin, The Sixteen og Harry Christophers. Se programmet her.

Vossa Jazz-sjefen slutter
Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?
Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille
Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth
Verdenskjente Kronos Quartet inntar Oslo for norsk premiere på verket "Elja" under årets Ultima.

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende
– Det som særpreger Trondheim Jazzorkester, er at du aldri vet hva du får. Og det er jo det jazz handler om, å bli overrasket, skriver Trygve Lundemo etter siste ukes Jazzfest i Trondheim.

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen
Flere fylker og kommuner legger ned estetiske linjer på videregående, og i takt med dette går søkertallene til disse linjene ned. Periskop og Ballade har forsøkt å finne ut av årsaken til hvorfor færre ungdommer søker seg til estetiske fag.