Xploding Plastix

Samarbeider med Vold og Riley

Xploding Plastix har inngått musikalsk samarbeid med forfatterne Jan Erik Vold og John Erik Riley. Neste store oppgave er å skaffe seg innpass hos blaserte engelskmenn. I kveld feirer duoen sin debutplate på So What! i Oslo.

Kalender

Ås jazz – en liten jazzfestival

27/01/2023 Kl. 12:00

Viken

Spins, Trills & Glides: NMK & Alessandra Rombolá

28/01/2023 Kl. 18.00-19.30

Oslo

Taffelmusikk!

28/01/2023 Kl. 20:00

Oslo

Jens Petter Nilsen og Hallvard Hagen i Xploding Plastix har med «Amateur Girlfriends Go Proskirt Agents» laget en av 2001s hittil friskeste platedebuter; en eventyrlysten og overraskende samling klubbmusikk. Duoen lager musikk som i all hovedsak er samplebasert, med gammel jazz, tysk detektivmusikk og italiensk filmmusikk som viktige inspirasjonskilder.

Plata er allerede belønnet med strålende kritikker i blant annet Dagbladet, VG, Osloposten og Bergensavisen.

Men Xploding Plastix er allerede godt i gang med nye eventyr. Duoen har laget nok musikk til å fylle enda et helt album.

— Mye av det vi har laget er vi ganske lei av, så det er nok en del som aldri vil bli utgitt, innrømmer Jens Petter Nilsen.

Noe som blir utgitt er gruppas ferske samarbeid med poeten Jan Erik Vold og forfatteren John Erik Riley. Begge sporene skal utgis sammen med neste nummer av det litterære magasinet Vinduet i april/mai (se link til egen sak under).

— Begge har et naturlig og levende forhold til musikk. Riley er interessert i sampling og hip hop, mens Vold selv har gitt ut flere plater med jazzmusikere. Vi syntes begge passet utmerket inn i vår leking, vending, vridning og cut-ups.

Xploding Plastix feirer i kveld sin debutplate på So What!. Senere står oppdrag på talkshowet Taliban for tur, to singleutgivelser og en rolle i en NRK2-reportasje om lyd, tekst og musikk i «Kunst nå».

Dere er på god vei til å bli omfavnet av kultureliten. Er Kunstnernes Hus neste stopp?

— Det kan jo fort bli litt voldsomt, man bør jo passe seg for at man tar den helt ut. Vi er for tiden mest opptatt av å få spillejobber i England. Det vi ønsker oss mest av alt er nemlig spillejobber; i Norge, Storbritannia og Europa. Oppdrag på Quart- og Roskildefestivalen er også en drøm, innrømmer Nilsen.

På scenen forsterkes Xploding Plastix av Espen Blystad på Fender Rhodes og Erik Velldal på kontrabass. Duoen selv er også blitt kjent for en viss utagering og publikumsfrieri fra scenekanten, ikke så vanlig stoff fra tradisjonelt ansiktsløse klubbmusikere.

— På kveldens konsert kommer vi trolig til å spille 60 prosent musikk fra plata og 40 prosent nytt materiale. I tillegg vil vi være DJer i forkant, og der kommer vi til å avsløre flere av våre inspirasjonskilder; det blir mye italiensk fluff og krimseriejazz. Vi kommer nok til å røpe noen av hemmeligetene bak samplingene våre, men regner med at flere vil bli litt overrasket. Jeg står selv inne for at det er god musikk, men mange vil nok synes det både er sløvt, cheesy og corny.

Nilsen og Hagen fant sammen rundt årsskiftet 1998/1999, og har tidligere deltatt på samleplater fra utenlandske selskap som Pork og Tar Media, samt en sjutommer på norske Beatservice Records. Platene førte til flere spillejobber fulgte, med Quart-festivalen og den engelske musikkbransjens årlige utgave av By:Larm, In The City, som høydepunkter. Noe overraskende valgte duoen til å si nei til norsk musikkbransjes årlige fesjå; By:Larm, tidligere i år.

— By:Larm virker på meg som en fritime for musikkbransjen. Her kan man ofre en langhelg, og så late som om man følger med på det som skjer i musikk-Norge. Vi hadde ikke lyst til å stille opp på en slik distrikstalentiade, og uansett er det ikke norsk musikkbransje vi sikter oss inn i mot.

Mer info om Xploding Plastix finner du her.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev