Trygve Seim har utestående 140 000 kroner i festivalen, og har tatt opp et personlig lån for å betale musikerne i ensemblet som framførte bestillingsverket «Reiser».
Til Ballade i forrige uke sa Seim at uteblitt honorar betyr en økonomisk katastrofe for ham. Seim legger også om de praktiske rutinene rundt sin konsertvirksomhet som en følge av uteblitte penger fra Vossa Jazz; fra nå krever Seim å få utbetalt honorar før han går på scenen.
Seim har blitt forelagt et akkordløsning av festivalen, som innebærer at hvis han godtar en mindre utbetaling, og de andre kreditorene gjør det samme, kan festivalen reddes fra konkurs. Seim er ikke interessert i å godta dette.
Denne akkordløsningen er heller ikke musikerne i avbestillingsverket «Flesk» villige til å godta. Øyvind Dahlstrøm sa til Ballade forrige uke at situasjonen til Vossa Jazz er trist etter mange gode opplevelser som musiker og gjest opp gjennom årene, men at han ikke kan godta å bli holdt som gissel for at festivalen skal redde sin økonomi.
«…skal vi musikere føle at det er opp til oss om Vossa Jazz skal eksistere videre? Det kan vi ikke akseptere eller bære på våre skuldre. Sånn kan det ikke se ut i det offentlige rom», sa Dahlstrøm til Ballade i forrige uke.
Festivalstyret i Vossa Jazz har vært forsiktige med å kommentere saken i mediene, men har ved flere anledninger beklaget situasjonen som har oppstått.
Innspill fra Frode Gjerstad
Frode Gjerstad har vært en sentral person i improvisasjonsmusikken i Norge i en årrekke, både som musiker, initiativtager og bakmann. I et innlegg til Ballade stiller Gjerstad flere spørsmål til organisasjonen Norsk Jazzforum, som organiserer musikere og festivaler i Norge.
«Etter å ha lest innleggene om Trygve Seims vanskelige forhold til Vossa Jazz tenkte jeg: Hvor er Norsk Jazzforum i denne situasjonen», skriver Gjerstad blant annet.
Han fortsetter: «Jeg trodde at Jazzforum også var til for musikerne som er medlemmer av organisasjonen.
Burde ikke Jazzforum kunne tre støttende til og hjelpe Trygve ut av en situasjon der han er totalt uskyldig? Og så kunne Jazzforum og Vossa Jazz ordne opp i etterkant?
Da kunne man både hjulpet en musiker i nød og kanskje vært med på å legge grunnlaget for at flere jazzmusikere kunne få jobb i årene som kommer.
Eller er Norsk Jazzforum blitt så distansert fra musikerne at man ikke engang tenker slike tanker?
Som tidligere medlem i den nå avsluttede musikerstyrte organisasjonen Foreningen Norske Jazzmusikere, føler jeg at tiden kanskje er (over?) moden til å vekke denne organsisasjonen til live igjen. Nettopp for å kunne ivareta
jazzmusikernes interesser i forhold til festivaler og Norsk Jazzforum.
Det ser for meg ut som om balanseforholdet mellom musikerne og arrangørsiden kunne behøve en korrigering», avslutter den respekterte musikeren. .

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer
KI-innblanding i musikkproduksjon? Spotifys fordelingsmodell? Spellemannprisen? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen
Brede Sørum anses for å være en av de virkelig store favorittene i det norske jazzmiljøet. Men musikken han formidler er alt annet enn den 'den nordiske jazzen'.

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk
Databasen ELNA – Equality Library for Nordic Art Music skal bidra til likestilling i kunstmusikken i Norden.

– Det er ikke algoritmene, men håndverket som til syvende og sist gir resultater
Gitarist Magnus Berg gav nylig ut albumet «Electric Sugar» til strålende kritikker. Ballade har fått innblikk i prosessen bak verket.

Bylarm lanserer «Bransjeprisen»
Musikk-Norges største bransjekonferanse og -festival presenterer Bransjeprisen: Til menneskene som sjelden får applausen, men som alltid fortjener litt mer av den.

Ballade og Parkteatret inviterer: Gratis konsert og videovisning – Sesongavslutning!
Søndag 27. april viser vi aktuelle musikkvideoer på Parkteatret i Oslo, med Paul-Ronney Angel som spillende gjest. Få med deg sesongens siste visning!