Prisen for beste formidlingsidé blir gitt årlig av Norges museumsforbund, og ble kunngjort torsdag på det nasjonale museumsmøtet i Fredrikstad. Årets prisen ble gitt til Ringve Musikkmuseum og Norsk døvemuseum for tilbudet «omvisning for tegnspråklige på Ringve Musikkmuseum», et fullverdig formidlingstilbud i utstillingen «I grevinnens tid: Musikk og mennesker i Trondhjem 1740-1815».
Juryens begrunnelse:
Dette var et samarbeid mellom to av avdelingene ved MIST, Norsk Døvemuseum og Ringve Musikkmuseum. Juryen vil trekke fram omstendigheten i forhold til metodikken i utarbeidelse av dette formidlingstilbudet, som gir tilbudet en god forankring i målgruppen. Tilbudet henvender seg til en ny målgruppe for museet og har bidratt til å inkludere døve inn i musikkulturen. Formidlingen har bidratt til nye perspektiver på musikk og lyd, både for museet og målgruppen. Museet har med dette klart å tilgjengeliggjøre og knytte en ny gruppe besøkende til museet.

– Vi er Norges mest arrogante band – med under 1000 lyttere
Det er få band som lever ut den analoge estetikken så bokstavelig som Lommekniv. Møt ett av de spennende bandene som spiller under årets Musikkfest.

Ballade video: – Det beste vi kan være
Med Anders Buaas med Tanya Wells, Blue River, Nonne, Slug Boys, Highasakite feat. Miriam Bryant, Alan Walker og King, Maja Ratkje, Sigurd Ytre-Arne og Torstein Slåen.

– Vi vant, rett og slett! Sverre Indris Joner og "Clasicos a lo Cubano" til topps i Cubadisco 2025
Joner og orkesteret vant cubansk Grammy for sitt internasjonale samarbeid.

Ny leder ved Dokkhuset Scene i Trondheim
Kulturarbeider, musiker og musikkviter Håkon Hammer starter i jobben 1. august.

Nordisk visefestival vil løfte visa fram i lyset på tvers av grenser
Gjennom fire dager samles hele Norden i Lillestrøm for å feire visemusikken – med allsangmorgener og nordiske nattkonserter på programmet.

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".