
ORANGE OG GODKJENT GRØNT: Publikum foran en av headliner-konsertene på Roskilde Festival i fjor (konsert med den britiske artisten Stormzy), Orange scene.(Foto: Jacob Fredegaard Hansen)
Roskilde Festival er stemplet, funnet godkjent av den nordiske miljømerkinga.
Nord-Europas største musikkfestival, Roskilde Festival, åpner porten denne uken, blir det den første festivalen i Norden der miljø- og klimaarbeidet er vurdert etter Svanemerkets nye krav.
Festivalen får det offisielle nordiske miljømerket. Dette stiller 35 obligatoriske krav innen blant annet energi, biologisk mangfold, mat og drikke, ressurseffektivitet, avfallshåndtering, rengjøringsprodukter, og markedsføring og kommunikasjon.
– Jeg håper virkelig at dette inspirerer flere festivaler og arrangementer, også i Norge. For hvis Roskilde får det til, blir det vanskelig å si at det ikke er mulig. Det sier Sophie Wiik, leder for forretningsutvikling og anskaffelser i Miljømerking Norge – Svanemerket, i en pressemelding torsdag.
Nord-Europas største musikkfestival, Roskilde Festival, åpner portene til sin camping denne uka, og starter det store konsertprogrammet sitt neste uke. Norske navn i 2026 er blant andre Tuvaband, honnningbarna, Uld og Smerz.
Roskilde er nå den første festivalen i Norden der miljø- og klimaarbeidet er vurdert etter Svanemerkets nye krav.
Svanemerket kaller selv sine krav til arrangører for «ambisiøse» – arrangørene må blant annet begrense energiforbruket og utslippene sine av drivhusgasser, ved å sette i gang energisparing. De må også bruke elektrisitet og biogass i stedet for fossilt brensel.
Mer om Svanemerkets krav til arrangører står å lese her.











