Jarle Bernhoft. Bildet er frea en konsert under Olavsfestdagene i 2010 (Foto: Arild Schei)

Selger mindre, tjener mer

CD-salg står bare for mellom 10% og 30% av inntektene til de fire største plateselskapene i Norge. Omstruktureringer gjør bunnlinjen likevel øker.

Kalender

BYOHP: Numinous Beginnings

28/11/2020 Kl. 12.00

Vestland

Kampenjazz Lyder Røed kvintett

29/11/2020 Kl. 20:00

Viken

Kim, alle klokker

06/12/2020 Kl. 18.00

Oslo

Cikada – Ultima 2020

19/09/2929 Kl. 16.00

Oslo

Landets største plateselskap, Universal Music, hadde 13,6% mindre i inntekter i 2010 enn i 2009. Likevel var resultatet før skatt 23,5 millioner kroner i 2010, nesten nøyaktig dobbelt så mye som året før.

— Vi har jobbet hardt i ti år med omstruktureringer og hatt tunge prosesser hvert år. Nå har vi fått bra balanse i regnskapet, sier Universals økonomidirektør Eddie Nygren til Dagens Næringsliv.

Nygren utelukker ikke at Universal også vil forsøke å skaffe seg inntekter fra det lukrative live-markedet.

— Det kan godt hende. Og hvis vi skal gjøre det, så skal det være stort, vi kommer ikke til å fikle med småtterier, sier han til avisen.

Eksplosiv økning i digital-inntekter
Nygren anslår at CD-salg vil stå for bare 10% av selskapets inntekter i 2011. Dagens Næringsliv skriver at «eksplosiv inntektsvekst fra streaming av musikk på tjenester som WiMP og Spotify» utligner de tapte inntektene fra fallende CD-salg. Nygren trekker også frem at markedsføringsbudsjettet er kuttet betydelig på grunn av mindre TV-annonsering og mer sosiale medier.

Kjenner det igjen
Til Ballade sier Lena Midtveit i Sony Music at hun kjenner igjen beskrivelsen fra Universal.

— På sett og vis, ja. En ting er at man omstrukturer og kutter i organisasjonskostnader over tid, det hjelper jo på bunnlinja. Men for oss er den mest drastiske forskjellen at vi så å si har sluttet å TV-annonsere. Før kunne vi bruke 70% av marketingbudsjettet på TV. Da ble det ikke så mye igjen. Det var gjerne bare 3 av 10 slike kampanjer som lønnet seg for oss. Nå jobber vi på en helt annen måte, mot sosiale medier. Også det er for så vidt ressurskrevende – vi har måttet hentet inn nye folk som har mer kompetanse på den typen jobbing.

— Universal anslår inntektene fra CD-salget til 10% i 2011 – hva vil du si for Sony?

— Vi lander et sted mellom 25 og 30%. Men vi har ser jo at tallene synker veldig kjapt.

— TONO kalte 2010 for “[link id=66670 title=»digitalmusikkens år 1«]”, og nå kan det se ut som at plateselskapenes omstillingsmanøvre begynner å funke – er vi inne i selve vendepunktet for plateselskapene?

— Jeg tror nok at det kommer til å ta litt tid ennå, spesielt for de mindre selskapene. Strømmetjenestene er ikke så gamle ennå, og byr foreløpig mest på én type lyttere. For de små selskapene er det derfor fortsatt tidlig i prosessen. Men vi i de større selskapene merker effekten allerede nå, fordi vi har enorme kataloger som kan strømmes.

Ser samme tendenser
Også Guttorm Raa i Warner Music kjenner seg igjen.

— Det Nygren sier er veldig riktig – det er mye lettere å selge og markedsføre musikken i en digital verden. Naturligvis har vi også omstrukturert driften for å tilpasse oss dette, og vi ser de samme tendensene som Nygren beskriver.

— Universal anslår inntektene fra CD-salget til 10% i 2011 – hva vil du si for ditt selskap?

— Jeg kan si at 10% ikke er noe skremmende tall – vi ser nok på noe i samme område. Fremover kommer vi til å selge CDer på en annen måte enn tidligere. Det vil i større grad handle om å gjøre spesialavtaler for enkeltprosjekter, slik vi for eksempel gjorde med COOP og Ahas samleplate i fjor. Er man heldig og får slike avtaler med alle de store prosjektene, vil CD-salget samlet kanskje stå for mer enn 10%.

— TONO kalte 2010 for “digitalmusikkens år 1” – er dette et vendepunkt?

— Jeg har aldri vært så negativ til utviklingen. Selv når mediene har skrevet om krisetider, har jeg alltid tenkt at vi bare er inne i starten på noe nytt. Musikkonsumet har jo alltid vært stort, det har bare handlet om å få kontroll på det, få det inn i lovlige former. Og det har vi i stor grad klart nå.

EMI tidlig ute
Bjørn Rogstad i EMI sier at hans selskap var tidlig ute med omstruktureringer.

— Vi så disse resultatene allerede i fjor. Da gikk vi kraftig ned i omsetning, samtidig som bunnlinja økte solid. Vi avslutter våre budsjettår i mars, og i år satte vi ny bunnlinjerekord for EMI Norge.

Rogstad anslår at CD-salget vil stå for ca 30% av inntektektene til EMI i inneværende budsjettår.

For å kommentere her må du ha en Facebook-konto. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du sende oss en e-post.

Stillinger

Prosjekt-/medlemsansvarlig

Musikkforleggerne

Førsteamanuensis i musikkteori

Norges musikkhøgskole (NMH)

Førsteamanuensis II i obo og engelsk horn

Norges musikkhøgskole (NMH)

Førsteamanuensis II i eufonium

Norges musikkhøgskole (NMH)

Festivalprodusent

Oslo Jazzfestival

Produsent

Midtnorsk jazzsenter, Trondheim

Virksomhetsleder kultur

Eidsvoll kommune

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev