Spotify-banner og J. Forster (Foto: Espen A. Eik)

– Nå kan vi høste fruktene

TONO er så optimistiske på vegne av streamingtjenestene at de erklærer en ny tidsregning: 2011 er ”År 1” for digitalmusikken.

Kalender

I [link id=66668 title=»lederen til nye TONO-nytt»] (som er på vei ut til TONO-medlemmer nå) skriver TONOs kommunikasjonssjef Jan Richard Kjelstrup at det er på tide å starte en ny tidsregning for den digitale musikken.

— Hvorfor nå?

— Vi starter tidsregningen på nytt nå fordi vi for første gang ser betydelige økning i inntekter fra digitalt musikksalg. Fra 2009 til 2010 økte inntektene som kommer fra TONOs avtaler med tilbydere av digital musikk med 75 %. Musikkbransjen har lenge tilbudt musikk digitalt og digitale musikktjenester har vært tilgjengelige i mange år, men det er først nå vi kan begynne å høste fruktene av arbeidet for å etablere gode musikktjenester som folk flest bruker. Vi ser dessuten allerede nå at inntektene fortsetter i øke i 2011, sier Kjelstrup.

Usikkert om det kan erstatte platesalg
Selv om økningen i inntekter fra streaming er rask og betydelig, er det usikkert om disse vil erstatte fallet i inntekter fra salg av fysiske plater.

— Det for tidlig å si om eller når inntektene fra digital musikk vil erstatte fallet i inntekter fra platesalg. Ennå er det et godt stykke igjen før digitalt musikksalg kompenserer for tapet av fysisk salg. Men det er veldig positivt at økningen i digitalsalg er så stor som den er, og fremdeles er vi i en tidlig fase.

Har tro på WiMP og Canal Digital
En viktig bidragsyter til TONOs optimisme, er [link id=66600 title=»avtalen mellom WiMP og Canal Digital»], som gjør at 700 000 norske husstander får tilbud om å bruke streamingtjenesten via Canal Digital-abonnementet.

— Det er for tidlig å si noe om WiMP-Canal Digital-samarbeidet blir en suksess fordi utrullingen ikke er kommet ordentlig i gang ennå, men kvaliteten på WiMPs tjeneste og Canal Digitals distribusjonsnett gjør at vi har stor tro på dette. Hvis inntektene fra digitale musikktjenester skal erstatte fysisk salg, er det veldig viktig å nå et stort volum. Samarbeidet mellom WiMP og Canal Digital gir mange husstander som i dag ikke har en digital musikktjeneste, muligheten til å hekte seg på.

Mindre, men lengre
Kjelstrup sier at TONO-utbetalingene fra streaming vil være mindre enn fra tradisjonelle plateinntekter. Men streaming kan til gjengjeld generere inntekter over lengre tid.

— Det er vanskelig å sammenlikne inntekter fra CD-innspilling med inntekter fra streaming, fordi både bruksmønster, beregningen av vederlaget og volum er så forskjellig. Utbetalingene fra streaming vil være mindre enn tradisjonelle plateinntekter for TONOs medlemmer, men til forskjell fra en CD-innspilling vil lytting til musikk fra streamingtjenester generere inntekter også i fremtiden. Inntekter for et TONO-medlem fra en CD-innspilling er som regel en engangsutbetaling, mens streaming vil gi utbetalinger så lenge musikken spilles.

— Merker du nå en økt optimisme blant TONO-medlemmer?

— Vi har lenge merket at mange av TONOs medlemmer både er nysgjerrige på de nye digitale musikktjenestene, og spente på hvilke inntekter de som låtskrivere, komponister og tekstforfattere vil få fra dette. Mange har vært utrolig flinke til å ta bruk de mulighetene de nye distribusjonsformene gir for å nå ut med musikken sin. Nå merker vi en optimisme og fremtidstro blant våre medlemmer på at det også skal kunne gi dem inntekter.

Et sted må man starte
Spotify har r[link id=66641 title=»undet en million betalende brukere»] i alle sine land totalt, men det er (primært ) norske forhold som ligger til grunn for TONOs forslag om å starte en ny tidsregning nå.

— Hvor relevant blir det å starte en ny tidsregning også for musikkbransjen globalt?

— Norge ligger sammen med Sverige ganske langt framme i utviklingen av musikktjenester, samtidig som vi er flinke til å ta i bruk ny teknologi. Jeg skal være forsiktig med å starte en ny tidsregning på vegne av andre land og markeder, men ett sted skal jo tidsregningen starte på nytt…

For å kommentere her må du ha en Facebook-konto. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du sende oss en e-post.

Stillinger

Generalsekretær

Den norske Forfatterforening

Kommunikasjons-rådgiver

Asker kulturskole

Produsent

Festspillene i Nord-Norge

Daglig leder

Innlandet musikkråd

Økonomikonsulent

Norges Korforbund

Konsertmester II / Second Concertmaster II

Kringkastingsorkestret (Kork)

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev