Sandeep Singh sitter i juryen som skal plukke ut årets musikkjournalistiske verk (Foto: Jonathan Vivaas Kise)

Lanserer musikkbransjens egen Skup-pris

Skal kåre den beste musikkjournalistikken.

Kalender

Stabat Mater av Antonín Dvořák

29/03/2020 Kl. 16:00

Oslo

Kampenjazz: Skarbø Skulekorps

29/03/2020 Kl. 20:00

Oslo

BACH – HAYDN – BACH

03/04/2020 Kl. 19:00

Oslo

Operapub på Røverstaden

15/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

– Det trengs journalistikk på alt som betyr noe i verden. Og musikk gjør definitivt det. Vi trenger flere historier fra og om norsk musikkliv, om talentene, om bransjen, den globale konteksten og de utfordringene og de mulighetene vi står ovenfor, sier Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway.

Kathrine Synnes Finnskog (Foto: Ilja C Hendel)

– Vi håper derfor at denne oppmerksomheten vil bidra til å løfte frem stemmer og saker som engasjerer og utfordrer oss, og at musikkbransjen og utøverne våre anerkjennes for de verdiene de står for og verdiene de skaper, legger hun til i pressemeldingen fra Musikkindustriens Næringsråd.

Det grafiske uttrykket til prisen Årets musikkjournalistikk. Design ved @uglylogo/Frode Skaren (Foto: )

Musikkbransjen står samlet om Norges aller første pris for å hedre kvalitetsjournalistikk om musikklivet. Målet er å løfte frem stemmene som tar musikk på alvor, og som bidrar til å løfte frem norsk musikk i offentligheten.

– Dette er en pris som trengs mer enn noensinne. Det er på høy tid å rose skribentene og ildsjelene som standhaftig holder formen relevant, og å anerkjenne engasjementet som egenhendig hindrer profetiene om musikkjournalistikkens død fra å oppfylles. Hvorfor fantes ikke denne prisen da jeg var musikkanmelder, egentlig, spør Sandeep Singh, radioprogramleder og tidligere musikkskribent.

Han sitter i juryen som skal plukke ut årets musikkjournalistiske verk, sammen med Veslemøy Østrem (nyhetsredaktør i Vårt Land), Tali Da Silva (reporter og kritiker på Kulturnytt i SVT) og Erik Egenes, pressesjef i Bylarm.

Vil ha dine forslag til Årets musikkjournalistikk
Bak prisen står Musikkindustriens Næringsråd (MIR) – et nettverk som samler plateselskap, låtskrivere, artister og andre organisasjoner som har som mål å styrke den norske musikkindustrien. Nå ønsker de dine forslag til hvem som fortjener å stikke av med den aller første prisen for Årets musikkjournalistikk 2019.

NOMINER DIN KANDIDAT HER

Det er mulig å nominere både en hel redaksjon for en samlet innsats for musikk eller sjanger, en enkeltartikkel, en podkast, en journalist eller programleder. Kort sagt: det du mener fortjener å bli løftet frem som årets musikkjournalistikk.

Fristen for å nominere er 2. februar.

Deles ut på Bylarm
Prisen blir delt ut for aller første gang på Bylarm i Oslo 28. februar .
– På tross av mange skudd for baugen og krisemaksimering gjennom mange år, fortsetter musikkjournalistikken i Norge å peise på med anmeldelser, reportasjer, gravesaker, portrettintervjuer og en hel bråte uttrykksformer. Mye av journalistikken som lages nå er bedre enn det noen gang har vært her til lands tidligere innen feltet, sier Erik Egenes, jurymedlem og presseansvarlig i Bylarm.

Han legger til:
– Med prisen Årets musikkjournalistikk 2019 skal vi løfte fram de beste bidragene, og forhåpentligvis kan prisen være med å vise vei og inspirere til enda mer, bedre og grundigere mediedekning av norsk musikk.

Stillinger

Stipendiat i musikk

Universitetet i Stavanger

Kantor/organist – 100%

Kongsberg kirkelige fellesråd

Kantor – 50%

Kongsberg kirkelige fellesråd

Kantor/ organist

Gloppen kyrkjelege fellesråd

Forskningsbibliotekar

Nasjonalbiblioteket

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev