De nominerte til Årets Musikkjournalistikk 2019. Fra venstre: Mari Brenna Vollan, Egon Holstad, Christine Dancke, Audun Vinger, og Filip Roshauw (Foto: Kollasj laget av NOPA)

Årets musikkjournalistikk 2019: Her er de nominerte

Den beste musikkjournalistikken får for første gang sin egen pris. Prisen deles ut under Bylarm i Oslo.

Kalender

Operapub på Røverstaden

15/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

JAZZ I SIKTE

17/04/2020 Kl. 20:00

Rogaland

Kroke

17/04/2020 Kl. 19:00

Oslo

Operapub på Røverstaden

22/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

Det er Musikkindustriens Næringsråd som står bak prisen, og målet er å stimulere til mer og bedre musikkjournalistikk i Norge «ved å løfte frem de redaksjonene og ildsjelene som prioriterer musikken i et forflatet medielandskap», skriver arrangøren i pressemeldingen.

– Dette er en pris som trengs mer enn noensinne. Det er på høy tid å rose skribentene og ildsjelene som standhaftig holder formen relevant, og å anerkjenne engasjementet som egenhendig hindrer profetiene om musikkjournalistikkens død fra å oppfylles. Hvorfor fantes ikke denne prisen da jeg var musikkanmelder, egentlig? spurte Sandeep Singh, radioprogramleder og tidligere musikkskribent, da prisen først ble lansert tidligere i vinter.

Singh har sittet i juryen som har plukket ut årets musikkjournalistiske verk, sammen med Veslemøy Østrem (nyhetsredaktør i Vårt Land), Tali Da Silva (reporter og kritiker på Kulturnytt i SVT) og Erik Egenes (pressesjef i Bylarm).

Juryen fikk inn 47 nominasjoner, der alt fra enkeltartikler, konsert- og plateanmeldelser, kommentarer og artikkelserier, til redaksjoner, enkeltpersoner og programserier var representert. Både podkaster, tv-program, blogger, facebook-grupper og bøker var nominert.

Prisen deles ut under Bylarm fredag 28. februar, der de nominerte møtes til en samtale om musikkjournalistikken i dagens medielandskap. Vinneren får et diplom og et arbeidsstipend på 10.000 for å videreutvikle journalistikken. Prisen deles ut av Knut Olav Åmås, direktør i Fritt Ord.

De fire finalistene som konkurrerer om prisen for Årets Musikkjournalistikk 2019 er:

Mari Brenna Vollan, for artikkelserien “Lønnskamp bak spotlyset” (Klassekampen)
– Dette er veldig stas. I en tid hvor mange medier nedprioriterer kulturjournalistikken, er det flott at denne prisen er med på å løfte den fram. Nominasjonen gir motivasjon til å fortsette å dekke musikkbransjen kritisk, sier Mari Brenna Vollan, journalist i Klassekampens kulturavdeling.

Christine Dancke for tv-programmene “Haik” og “Menneskene bak musikken” (NRK)
– I en tid der musikkjournalistikken har endret seg radikalt, har Christine og gjengen som vanlig vært nytenkende. «Menneskene bak musikken» er et konsept som tar det kunstneriske aspektet ved musikken på alvor – og det er knallgøy og svært fortjent at de nå nomineres til denne nye og viktige prisen, sier Mats Borch Bugge, redaksjonsleder i NRK P3.

Filip Roshauw og Audun Vinger for musikkbloggen “Now´s the time” (Jazznytt)
– Det skåles i traktekaffe og knipses begeistret på planet NTT over nyhetene om at vi er nominert til “Årets Musikkjournalistikk 2019” – oss bekjent den eneste av, og dette er sant, flere titalls tusen norske mediepriser hvor en fredagsavis i remseform om jazz-og-omegn faktisk kan bli nominert, sier Filip Roshauw.

Egon Holstad, Helge Skog, Jørgen Nordeng, Ronny Bratten, Stig Jakobsen m.fl. for musikkmagasinet “Feedback” (iTromsø)
– Da Egon begynte i iTromsø, var ideen om en seriøs musikksatsing sentral. Siden den gang har det vært kuttet kraftig i musikkdekninga til hele avisbransjen, mens vi heller har peisa på, slik at satsinga vår – Feedback – snarere har endt opp med å bli musikkavis for hele landet, enn bare for lokalmiljøet i Tromsø. Det viktige med nominasjonen er at vi anerkjennes for å ha gått mot strømmen, og lykkes med det, sier Stig Jakobsen, sjefredaktør og administrerende direktør i iTromsø.

Samme dagen prisen deles ut arrangerer Ballade en debatt på Bylarm om musikk-kritikken i Norge i dag, der vi vil diskutere musikkritikken slik den ser ut, hvem den når ut til, hvordan vi kan sikre en levende kritikk og hvorfor det er viktig. Se Facebook-event her. For Bylarm-delegater.

Kilde: NOPAs hjemmeside

Foreningen Ballade er eier og utgiver av redaksjonelt uavhengige ballade.no. NOPA, Norsk Komponistforening og Musikkforleggerne er medlemmer i Foreningen Ballade.

Om prisen
Årets Musikkjournalistikk er en årlig pris som deles ut av Musikkindustriens Næringsråd. Årets jury besto av Veslemøy Østrem (nyhetsredaktør i Vårt Land), Sandeep Singh (radioprogramleder og tidligere musikkskribent), Tali Da Silva (reporter & kritiker på Kulturnytt i SVT) og Erik Egenes (pressesjef i Bylarm).

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev