Hopp til innhald
Jazzcamp Kongsberg

Kongsberg Jazzfestival – Sola skinner, Lågen på retur

Myntbrua og Nybrua i sentrum er åpnet for trafikk igjen i dag, og festivalen melder om overraskende få problemer i forbindelse med flommen.

Festivalsjef Pål Fidjestøl sa til Ballade fredag morgen at det er solgt 10 700 billetter så langt under festivalen.

Fidjestøl tror det er realistisk å håpe på et billettsalg som overgår fjorårets festival. Da ble det solgt om lag 13 500 billetter.

Det er også flere konserter på programmet i år enn i fjor.

Det har versert rykter i byen om at festivalen skulle kollapse økonomisk som en følge av flommen. Dette avviser festivalen sentralt. Ledelsen melder at billettsalget går overraskende bra og at konsekvensene av de enorme vannmengdene er små.

Det er har fremdeles ikke blitt avlyst konserter, og det har vært et fåtall endringer i programmet.

Broene åpnet

Nybura og Myntbrua, de to sentrumsnære veien over Lågen er nettopp åpnet. Det betyr at man har normal tilgang på vestsiden av byen og de konsertene som foregår der.

Campen?

For campere er det fremdeles ikke funnet en tilfredsstillende løsning på at man mistet campområdet og Idrettshallen i oversvømmelse.

Kongsberghallen er tilbudt som alternativ til Idrettshallen, men der finnes det ikke plass til å slå opp telt. Festivalen har ikke kommet opp med et alternativ for de som har med telt.

Ledige stillinger

Det har vært mange mennesker i byen for å se på vannet de siste dagen. Det ser også ut til at folk går på konsert. På Silje Nergård i Tubaloon i går ble det meldt om et oppmøte på omlag 2000 mennesker. Knutsen og Ludvigsen ble sett av 1300 personer.

Forhåndssalget på Ornette Coleman er på ca. 300. Festivalledelsen mener et oppmøte på omlag 400 vil være tilfredsstillende utfra forventingene og interessen fra forrige gang han besøkte festivalen i 2004.

Ledige stillinger

Relaterte saker

Frode Gjerstad Kongsberg 2007 (Foto: Carl Kristian Johansen)

Fri flyt i tradisjonelle rammer

KONSERTANMELDELSE: – Det er litt rart å bruke begrepet tradisjon når det er snakk om denne musikken, kanskje til og...

EnergiMölla (Foto: Carl Kristian Johansen)

Kongsberg delt i to

FESTIVAL: Ekstrem vannførsel i Numedalslågen har ført til at Nybrua og Myntbrua i Kongsberg sentrum er stengt, og Politiet har...

Music for a Weill

Tora Augestad om Kurt Weill

INTERVJU: Torsdag er det tid for konseptet Music for a Weill på EnergiMølla i Kongsberg. Bak det prosjektet står sanger...

Maja Ratkje (Foto: Håkon Eikesdal)

Maja Ratkje – Fra SPUNK til John Zorns Tzadik

INTERVJU: Fritenker, komponist og utøvende musiker Maja Ratkje mener det ikke oppfordres nok til å lage ting selv. Nå har...

Ornette Coleman Kongsberg (Foto: Thomas Reisæter)

Ornette Coleman: Den harmolodiske magikeren, del 2

INTERVJU: – Det finnes ikke bare én oppskrift på hvordan jeg komponerer. Det skal være mange forskjellige tilnærmingsmåter og kombinasjoner....

Quart publikum 2002 (Foto: www.quart.no)

Akersgata om ”festivalkrigen”

OPPSUMMERING: Antall spaltemeter om Hove og Quart i Akersgata-avisene og regionalavisene har nådd de helt store lengdene. I Arendal har...

Flere saker

Honningbarna Foto: Tom Lund

Bendiksenprisen til Honningbarna

Bandet mottok prisen på GramArts årlige sommerfest tirsdag.

Enslaved på Riksscenen i 2015 Foto: Lars Opstad

Norske låtskrivere og artister aksjonerer med stillhet mot ny åndsverklov

NOPA og GramArt står bak aksjonen #utenmusikk. De mener loven vil ha alvorlige, negative konsekvenser for norske låtskrivere og artister.

Bombino + Knut Reiersrud

Hvem skal se Bombino og Reiersrud på Oslo World?

Vil du snakke om musikk? Skal du på festival i Oslo neste uke?