Arkiv

søk


For å utforske arkivet, velg årstall, nøkkelord, skribent eller kategori. (15246 artikkel)

Et eget univers

I sitt tiende år som artist har Ingrid Olava funnet tilbake til en frihet i musikken. – Jeg nådde et punkt hvor det ikke var gøy lenger, jeg måtte begynne på nytt. Platebransjen har gitt meg masse, nå får jeg klare meg selv litt.


Lyden som forteller bildene

Kristiansunder uten kjennskap til balkansk folkemusikk, laget filmusikken til makedonisk-norske Fluefangeren. Hvordan komponerer man lyden av et skolediktatur på Balkan?


Musikalske begrunnelser for teater

Allerede som tyveåring agerte Susanne Øglænd som operaregissør på store scener i Europa. Vi møter henne for en samtale om hennes erfaringer og visjoner for musikkteateret.

Råd er motstand og berikelse

Rolf Lennart Stensø ser frem til å finne ut mer om det nye Kulturtank-rådet han skal lede, utover målet: Å få kunsten til å møte barn på en pedagogisk god måte.


Jenny Marie Konradsen – person og prosjekt

– Jeg tror alle mennesker er gitt ett eller annet. Kall det en evne, en gave eller et talent, som må forvaltes fordi det er kilden til lykke og livskvalitet, sier Jenny Konradsen, som for tiden finsliper repertoaret med tanke på debutalbum etter vellykket ilddåp på Bylarm.


På tvers og mot nord

Gjør det noe med kunsten og kunstnerne å bo langt nord? I en tid med kulturpolitisk desentralisering, tar Ballade en prat med to kunstnere som har et avslappa forhold til grenser.


Form for lyd og bilde

– Ideelt sett skal jeg lage musikk som regissøren ikke ante at han hadde lyst på, sier Gaute Storaas, komponisten bak filmmusikken til Oscar-nominerte «En mann ved navn Ove».


Et studie i større armslag

– Jeg føler meg drevet til å opptre på ulike måter og ikke alltid være avhengig av instrumentet som utgangspunkt, sier Jennifer Torrence, som gjennom stipendiatet Perkusjonsteater utforsker perkusjonistens musikalske handlingsrom.


Tekst med undertone

– Kanskje skriver jeg litt mindre personlig på nynorsk enn på engelsk, sier rockepoet og musiker Tom Roger Aadland.

Møter i musikken

Sandra Kolstad er bevisst på å møte individualisme med fellesskap og kunstnermyter med hard arbeid. Men da hun skulle komponere for teater møtte hun sin egen ubevisste selvsensur.


Finner flyten mellom musikk og språk

Da Marianne B. Lie oppdaget at hun kjedet seg på klassiske konserter, ble hun redd. – Det er skremmende når du har bygget hele livet ditt på noe du ikke blir berørt av lenger, sier cellisten.


Blå sanger om gode liv

– Også i vonde tider kan du ha et godt liv. Fastslår Stein Torleif Bjella som til tross for mange blåstenkte tekster har døpt fjerdealbumet sitt til «Gode Liv».


Med musikk som middel

For Frode Barth er musikkens kunstneriske kraft et viktig verktøy for endring. – Man bør bruke musikken til å få mennesker til å føle seg tryggere, sier jazzgitaristen, som har gjort nettopp det til en av sine hovedoppgaver.

Godt og blandet

– Det hadde vært kult å nå ut til folk som ikke lytter til jazz også, sier Petter Kraft, saksofonist i Megalodon Collective, ensemblet som nylig ble kåret til Årets unge jazzmusikere.