Arkiv

søk


For å utforske arkivet, velg årstall, nøkkelord, skribent eller kategori. (15636 artikkel)

Alle skal få

The band called Oh vil redde verden, og deler med støtte fra Innovasjon Norge fritt alt du kan høre på andreskiva som slippes i høst.


Ledet av lyd

Stemning og lyd trumfer regler og teknikk når Erik K. Skodvin, også kjent som Svarte Greiner, lager musikk.



Kvalitet, uansett alder

Den plateaktuelle trioen Du og jeg og vi 2 – 3 – 4 har samme utgangspunkt enten de skriver musikk for barn eller voksne: Undervurder aldri publikum.

Rastløse hender

– Livet er altfor kort. Døgnet er altfor kort, sier den norske dirigenten Magnus Loddgard til Ballade, dagen før han startet sin nye jobb ved Komische Oper i Berlin.


Lyden bak lyden

Ved å gi stemme til skapningene vi vanligvis ikke hører, rokker Jana Winderen ved hovedrollen vi mennesker ofte gir oss selv. – Jeg liker det, å skyve på perspektivet vårt, sier lydkunstneren.

Reklame og tidsånd

Per Vollestad har teke føre seg norsk reklamesong frå 1844-1940. – Ein periode fekk Tiedemanns Tobaksfabrik med seg heile lyrikkeliten på å skrive dikt om deira sigarettar, fortel han frå bokarbeidet.


Fra flow til flyt

Etter 20 år som rapper på engelsk feirer Andreas Tovan med å gi ut debutplate på norsk. Målet? En pris fra Språkrådet.


Skjuler seg bak språket

– Countryen tillater at man kan leke mer med klisjer. Man behøver ikke være tøff i trynet hele tiden, man kan være melankolsk, sier Unnveig Aas



Humor, helt seriøst

– Det virker ikke som det har så innmari mye å si om jeg kommer med ny plate eller ikke for hvorvidt jeg er aktuell som liveartist, sier artist og moromann Egil Hegerberg, som for tiden er på turné med sitt niende – eller var det fjortende? – soloalbum.



Et eget univers

I sitt tiende år som artist har Ingrid Olava funnet tilbake til en frihet i musikken. – Jeg nådde et punkt hvor det ikke var gøy lenger, jeg måtte begynne på nytt. Platebransjen har gitt meg masse, nå får jeg klare meg selv litt.


Lyden som forteller bildene

Kristiansunder uten kjennskap til balkansk folkemusikk, laget filmusikken til makedonisk-norske Fluefangeren. Hvordan komponerer man lyden av et skolediktatur på Balkan?

Musikalske begrunnelser for teater

Allerede som tyveåring agerte Susanne Øglænd som operaregissør på store scener i Europa. Vi møter henne for en samtale om hennes erfaringer og visjoner for musikkteateret.