av:

Publisert:

Del:

- Vi betalte ut mer enn 45 millioner euro til rettighetshavere i 2010.

Spotify logo
© www.spotify.com

Det har lenge vært kjent at mindre, norske plateselskap ønsker å trekke seg fra avtalen med streamingtjenesten Spotify. Ballade publiserte i går et intervju med to av disse, Karl Seglem (NORCD) og Rune Kristoffersen (Rune Grammofon), som av forskjellige grunner mener det ikke er holdbart for dem å fortsette avtalen.

I dag spurte vi Spotify hva det betyr for dem å miste slike nisjeselskaper fra katalogen.

– Vår målsetning er å tilby all verdens musikk, og det norske repertoaret er selvsagt veldig viktig for oss. Vi har Norges største streamingkatalog, med flere enn 10 millioner låter og avtaler på plass med titusener av plateselskap, skriver Spotifys Sofie Grant i en mail.

Les også: Spotify samarbeider med Spellemann

Betalte ut 45 millioner euro
Grant forteller at streamingtjenesten vokste voldsomt i løpet av fjoråret.

– I løpet av 2010 vokste vi fra 250 000 betalende brukere i mars til 750 000 mot slutten av året. Vi betalte i løpet av året ut mer enn 45 millioner euro (drøyt 345 millioner kroner, journ. anm) til rettighetshavere i våre syv markeder. Vi har ikke fordelt hvor mye de pengene som kommer fra den reklamefinansierte modellen, og hvor mye som kommer fra abonnement. Men alle våre lyttere betaler, enten med sine øyne og øre til reklamen, eller som abonnenter. Vi er i dag en av de største digitale inntektskildene for det norske musikkmarkedet, og den største abonnementstjenesten.

– Seglem og Kristoffersen mener Spotify er vanskelige å ha en dialog med – hva er deres kommentar til det?

– Vi har et eget nordisk team som jobber med forholdet til plateselskapene, og som finnes tilgjengelig for dialog med rettighetshaverne.