av:

Publisert:

Del:

KOMMENTAR: De store og brede sommerfestivalene er over for i år, og med høsten kommer de urbane nisjefestivalene. Denne uken arrangeres Punkt i Kristiansand, Numusic i Stavanger og Ekko i Bergen. Disse tre er beslektede festivaler som alle har startet på 2000-tallet, og dyrker skjæringspunktet mellom det visuelle og musikalske, pop og kunst. Men hvorfor arrangeres de samtidig?

Brian Eno (Foto: presse_punktfestival.no)
Brian Eno (Foto: presse_punktfestival.no)

Av Carl Kristian Johansen

Numusic, Punkt og Ekko er også beslektet i sitt fokus på elektroniske uttrykksformer, og DJs for dansegulvene, eksperimenterende pionerer og kunstnere som jobber med lyd er spennet disse festivalene i.

I den midterste kategorien står bookingen av nå avdøde Karlheins Stockhausen i 2005 som et symbol på Numusics programmessige bredde. I år vil nok Numics nye daglige leder Kai Arne Soot helt sikkert legge like stor trykk på årets besøk av post-punkerne The Fall og A Certain Ratio fra England som like store begivenheter.

Gode bookinger

Punkt i Kristiansand kan i år skilte med Brian Eno, noe som må betraktes som en programmatisk innertier for Kristiansandsfestivalen. Enos allestedsnærværende innflytelse på populærmusikk og den elektroniske musikken har kanskje vært like stor som Stockhausens i nyere tid.

Stockhausen og Eno-bookingene viser at det finnes miljøer spredt over det ganske land som er i stand til å skape de rammene som skal til for å hente eksklusive navn. Eksklusivitet er også et spørsmål om penger. Det har kanskje blitt gammelt nytt i 2008, men Numusic og Punkt viser at det finnes evne, vilje og kompetanse, og økonomiske muskler, til å gjøre slike prosjekter utenfor Oslo.

Eno kommer til Punkt med den generative audio-visuelle installasjonen 77 Million Paintings for Punkt, laget for Punkt, og møter Jon Hassell, en annen sentral figur i Punkt-universet, i en samtale i det som kalles A Conversational Remix i festivalens seminarprogram.

Det er allikevel ikke sikkert at Enos bidrag er det man kommer til å huske fra Punkt i år, for en slik booking kan skape ekstra oppmerksomhet om de øvrige innslagene i festivalen.

I “skyggen” av Eno er det for Punkt sin del verdt å merke seg at festivalen har inngått et samarbeid med Norsk Folkemusikk og Danslags arrangement Arinn i år. Det er en spennende forbrødring, og det kan bli spennende å se hva slags effekt dette har på publikum og utøvere i Live Remix-rommet.

Pedagogisk

Punkt har også det mest fagorienterte programmet i dette festivaltriumviratet. Punkt vektlegger det pedagogiske i et eget seminarprogram. I det unike Live Remix-konseptet i Alfa-rommet, der publikum kan oppleve remixer av konsertene på hovedscenen umiddelbart etter konsertslutt, gis det innsikt i remixprosessen og hvordan det fargelegger utgangspunktet i tillegg til en ny opplevelse av musikken.

Numusic kan tilby et møte med forfatter, skribent og komponist David Toop i samarbeid med Stavanger2008, men er generelt noe mer orientert mot det tradisjonelle konsertformatet. Ekko deler på A Certain Ratio og Black Dice med Numusic, og har flere DJ-set på programmet, noe som betyr et litt større klubb-orientert fokus.

Popartisten Annie har vært på Ekko som DJ mange ganger tidligere, men har i år sin første konsert på festivalen. Ekko har i år også inngått et samarbeid med Lydgalleriet i Bergen. Lydgalleriet vil sette opp lydbaserte kunstverk på festivalområdet av John Hegre, Ricardo del Pozo og Hemmelig Tempo, som er Professor Waffel, Doktor Døv og Professor Fokuda-san.

Spredning neste år?

På programmet gir Ekko, Punkt og Numusic et godt tilbud til publikum. Samlet gir de et enda bedre innblikk i hva som rører seg i spennet fra kunst til pop.

At de arrangeres samtidig i år kan ha praktiske fordeler i forhold til enkelte bookinger, som tilfellet er med Black Dice og A Certain Ratio på Ekko og Numusic i år. For den entusiastiske publikummer må det være frustrerende å måtte en foreta en prioritering mellom de tre.

Det vil kanskje være en fordel å spre disse over tid neste år?

Numusic starter onsdag med et bestillingsverk av Kaada i Stavanger Domkirke. Ekko har pre-party og filmvisninger på torsdag og starter for fullt med programmet på fredag. Punkt innledes med Brian Enos installasjon 77 Million Paitnings for Punkt på Sørlandets Kunstmuseum torsdag. Installasjonen vil stå til 20. september.

For mer informasjon om program, artister, tid og sted, gå til hjemmesidene til Numusic, Ekko og Punkt.