– Musikkprisene ignorerer country/roots-genren!
– Nominasjonene til Spellemannsprisen er blitt offentliggjort og det kommer ikke som noen overraskelse at man nok en gang har utelatt en hel sjanger fra årets prisutdeling. Roots har i år, som i fjor, blitt avspist med en pris for blues. Dermed sitter man igjen med en skjev fordeling av oppmerksomhet for resten av sjangeren, mener Panoramas Mats Johansen.
Av Mats Johansen, Panorama.no
Spellemannsprisen har i en årrekke utdelt priser til rootsmusikk. Som undertegnede påpekte i fjorårets raljering har Danko/Fjeld/Andersen, Hellbillies og Steel/Johansen/Scott mottatt priser for beste countryalbum siden 1986. Etter omorganiseringen av nominasjonskategoriene i 1994 forsvant denne prisen og har til gode å dukke opp selv nå som de fleste andre sjangerprisene har blitt tatt inn i varmen på ny. Dette mener denne skribenten er en grov urettferdighet mot en bred og kvalitetsrik sjanger her hjemme.
Men, de er ikke alene om å gjøre dette. Alarm-prisen legger heller ikke av noen nominasjoner til det rootsbaserte uttrykket. Riktig nok får et band som Jim Stärk en nominasjon som beste pop-album sammen med Monopot, Hello Goodbye og Thomas Dybdahl. Selv føler undertegnede at tre av de fire nominasjonene like greit kunne falt inn i et utvidet rootsbegrep, men det er kanskje ikke et hipt nok uttrykk? Kanskje ingen lenger vil vedkjenne seg sjangernavnene «country» og «roots»?
Men denne utelatelsen virker feilslått da det er utgitt flere gode plater innen sjangeren. Med plater fra bl.a. Paal Flaata, Home Groan og Thomas Dybdahl det siste året kan man trygt si at det også i år er belegg for en pris til roots-musikken. I tillegg er en artist som Heidi Hauge en av de mestselgende i landet og heller ikke hun blir nominert i en rootssjanger. Om hun fortjener en pris er en helt annen diskusjon for undertegnede, men likevel stiller jeg spørsmålet om man bevisst utelater en relativt stor sjanger i norsk musikkliv. I så fall, hvorfor?
Dette er ikke et angrep mot priskomitéene på noen som helst måte – det flommer heldigvis nesten over av strålende nominasjoner denne gangen. Snarere er det et spørsmål om hvorfor en hel sjanger blir fjernet fra medias søkelys når man gang på gang opplever at man også i dette miljøet teller artister av høy internasjonal kvalitet?
Mvh
Mats Johansen, Panorama.no
Ledige stillinger
Førsteamanuensis i akkompagnement
Norges musikkhøgskole (NMH) Søknadsfrist:05/01/2025
Produsent for NUSO
NUSO - Norsk Ungdomssymfoniorkester eies og driftes av De Unges Orkesterforbund (UNOF)Søknadsfrist:10/01/2025
Førsteamanuensis i musikkhistorie
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025
Førsteamanuensis i låtskriving og musikkproduksjon
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025
Tenortrombonist
Forsvarets musikkSøknadsfrist:20/12/2024