Hopp til innhald
Publikum Øyafestivalen

Godtar Øya-utbytte

Kulturbyråd i Oslo Hallstein Bjercke mener festivalutbytte er uproblematisk. – Vi vil ikke straffe noen for å tjene penger på kultur, sier Bjerke.

Etter Øyafestivalen i fjor signaliserte daværende kulturbyråd Torger Ødegaard (H) at festivaler som tok ut utbytte risikerte å miste inntektene fra det offentlige.

– Det er ikke meningen at man skal ta ut store utbytter når man får offentlig støtte, sa Ødegaard til Aftenposten.

Øyafestivalen har de siste årene levert svært gode resultater. I 2009 valgte Øya-gründerne å ta ut to millioner kroner i utbytte. I 2011 overførte Øya 1,7 millioner kroner til eierne i Norfest AS, for årlig leie av blant annet merkenavnet «Øyafestivalen».

Den offentlige støtten til festivalen er på rundt tre millioner kroner i året.

Følg musikkdebatten: Ballade på Facebook

Kommunen har snudd

Nåværende kulturbyråd i Oslo Hallstein Bjercke (V) avviser at kommunen vil revurdere støtten til festivaler som tar ut utbytte, slik Ødegaard varslet i fjor.

– Det er flott at musikkfestivaler har suksess, og jeg synes ikke det skal være ekskluderende i seg selv at festivalene tar ut utbytte, sier Bjercke.

Bjercke understreker at totaløkonomien bør spille inn når utdelingen av støttemidlene skal diskuteres. Han mener likevel det ville gitt feil signaler å frata Øyafestivalen støtte på grunn av høy lønnsomhet.

– Vi er glade for og stolte av at det er kulturaktører i Oslo som kan skape levebrød for seg selv og andre. Dette er noe vi ønsker å satse mer på, å fremme kultur som næring, sier han.

Ledige stillinger

Vurderer egen ordning

Flere norske kommuner ser på måter å lage separate støtteordninger for kommersiell og ikke-kommersiell kultur. Tromsø og Bergen har allerede lansert musikk- og kulturnæringsfond, mens Stavanger vurderer å innføre et slik fond fra nyttår.

Bjercke åpner for å endre måten støttemidlene fordeles på også i Oslo. En egen ordning som skiller mellom kultur som næring og ikke-kommersiell kulturvirksomhet kan være en god løsning, mener kulturbyråden.

– Det er en utfordrende sektor. Enkelte kulturarrangementer er tydelig næring eller ikke-kommersielle, mens andre er i grenseland. Uansett vil vi ikke ha som kriterium at man ikke skal tjene penger på kultur, sier Bjercke.

Les også:

Følg Ballade på Twitter

–Aksjeselskap mest ryddig

Pressesjef i Øyafestivalen, Jonas Prangerød, er fornøyd med at Oslo kommune ikke ønsker å frata festivalen støtte. Han mener imidlertid at debatten som har oppstått i kjølvannet av festivalens økonomiske suksess, har vært unødvendig.

– Da vi søkte om status som knutepunktfestival i 2007, forsikret vi oss om at vi hadde kommunen med på laget. Det var også en forutsetning for oss at vi kunne fortsette å drive som et aksjeselskap, noe vi formidlet klart og tydelig den gangen, sier Prangerød.

Prangerød er ikke avvisende til tanken om et kulturnæringsfond i Oslo, men han er usikker på om egne ordninger for ulike typer kulturvirksomhet er veien å gå.

– Måten festivalene organiseres på bør ikke være avgjørende for hvem som er verdige kandidater. Vi har for vår del alltid følt at det er mest ryddig og gjennomsiktig å være et AS, fordi alle inntekter og utgifter samlet i et selskap, sier Prangerød.

Ledige stillinger

Relaterte saker

Hallstein Bjercke på Øyafestivalen

Bundet av Kulturdepartementet

Oslo kommune ønsker seg bort fra knutepunktordningen, som Øyafestivalen er en del av. – Statlig overstyring av kommunal kulturpolitikk, mener...

Underskudd for Kollenfest

Uklart hvor mye, men i millionklassen.

Edvard Askeland

Nye utblåsninger mot Oslo Jazzfestival

Oslo Jazzfestival og Blow Out finner også i år sted på samme tid. Kollisjonen rammer Blow Out hardest, mener leder...

Øyafestivalen

Øya i overskudd

Øyafestivalen gikk med et lite overskudd i fjor, men kostnadene økte mer enn inntektene.

Khalid Salimi

– Mela-støtte med føringer

Kulturbyråd Hallstein Bjercke mener det følger kunstneriske og politiske føringer med den økte støtten til Melafestivalen. – Ingen kunstneriske føringer,...

Flere saker

1941393 440148449452767 1815133882 o

Musikere i kamp

Musikerdrevne konsepter som Blow Out! må bli mer av en norm, mener amerikanske Joe McPhee, som gjester den sjette utgaven...

Miloud Guiderk

– Fusion er ein fin ting, altså!

Cosmopolite-grunnleggjar Miloud Guiderk mottok Kulturrådets ærespris 2017. Sjølv meiner han tildelinga er eit godt signal til norske kulturarbeidarar.

Dutty Dior – skjermbilde «Kamera demon»

Ballade video: – Det er mindre ensomt alene

Med Dutty Dior, Nina Fay, Yndling, Gabbarein, ViaMedia, Airbag og Doglover95.