© Johannes Granseth/Øyafestivalen

Godtar Øya-utbytte

Kulturbyråd i Oslo Hallstein Bjercke mener festivalutbytte er uproblematisk. – Vi vil ikke straffe noen for å tjene penger på kultur, sier Bjerke.

Politikk & debattPopulærmusikk

Etter Øyafestivalen i fjor signaliserte daværende kulturbyråd Torger Ødegaard (H) at festivaler som tok ut utbytte risikerte å miste inntektene fra det offentlige.
– Det er ikke meningen at man skal ta ut store utbytter når man får offentlig støtte, sa Ødegaard til Aftenposten.
Øyafestivalen har de siste årene levert svært gode resultater. I 2009 valgte Øya-gründerne å ta ut to millioner kroner i utbytte. I 2011 overførte Øya 1,7 millioner kroner til eierne i Norfest AS, for årlig leie av blant annet merkenavnet «Øyafestivalen».
Den offentlige støtten til festivalen er på rundt tre millioner kroner i året.
Følg musikkdebatten: Ballade på Facebook
Kommunen har snudd
Nåværende kulturbyråd i Oslo Hallstein Bjercke (V) avviser at kommunen vil revurdere støtten til festivaler som tar ut utbytte, slik Ødegaard varslet i fjor.
– Det er flott at musikkfestivaler har suksess, og jeg synes ikke det skal være ekskluderende i seg selv at festivalene tar ut utbytte, sier Bjercke.
Bjercke understreker at totaløkonomien bør spille inn når utdelingen av støttemidlene skal diskuteres. Han mener likevel det ville gitt feil signaler å frata Øyafestivalen støtte på grunn av høy lønnsomhet.
– Vi er glade for og stolte av at det er kulturaktører i Oslo som kan skape levebrød for seg selv og andre. Dette er noe vi ønsker å satse mer på, å fremme kultur som næring, sier han.
Vurderer egen ordning
Flere norske kommuner ser på måter å lage separate støtteordninger for kommersiell og ikke-kommersiell kultur. Tromsø og Bergen har allerede lansert musikk- og kulturnæringsfond, mens Stavanger vurderer å innføre et slik fond fra nyttår.
Bjercke åpner for å endre måten støttemidlene fordeles på også i Oslo. En egen ordning som skiller mellom kultur som næring og ikke-kommersiell kulturvirksomhet kan være en god løsning, mener kulturbyråden.
– Det er en utfordrende sektor. Enkelte kulturarrangementer er tydelig næring eller ikke-kommersielle, mens andre er i grenseland. Uansett vil vi ikke ha som kriterium at man ikke skal tjene penger på kultur, sier Bjercke.
Les også: [link id=67815 title=»Oslo kommune ønsker seg bort fra knutepunktordningen«]
Følg Ballade på Twitter
–Aksjeselskap mest ryddig
Pressesjef i Øyafestivalen, Jonas Prangerød, er fornøyd med at Oslo kommune ikke ønsker å frata festivalen støtte. Han mener imidlertid at debatten som har oppstått i kjølvannet av festivalens økonomiske suksess, har vært unødvendig.
– Da vi søkte om status som knutepunktfestival i 2007, forsikret vi oss om at vi hadde kommunen med på laget. Det var også en forutsetning for oss at vi kunne fortsette å drive som et aksjeselskap, noe vi formidlet klart og tydelig den gangen, sier Prangerød.
Prangerød er ikke avvisende til tanken om et kulturnæringsfond i Oslo, men han er usikker på om egne ordninger for ulike typer kulturvirksomhet er veien å gå.
– Måten festivalene organiseres på bør ikke være avgjørende for hvem som er verdige kandidater. Vi har for vår del alltid følt at det er mest ryddig og gjennomsiktig å være et AS, fordi alle inntekter og utgifter samlet i et selskap, sier Prangerød.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske

Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske

I en tid der demokratiet står på spill får begrepet skyldfølelse renessanse.

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner

Dette er platene du pakkar med deg i lag med krimromanen, kvikklunsjen og appelsina.

Nyhet! Ballades festivalguide

Nyhet! Ballades festivalguide

Vi lanserer Ballades festivalguide, som vil samle musikkfestivaler over hele landet, gjennom hele året.

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal

Ballade radio: Varm opp til metalfestivalen med den heite debatten om hatytringer i black metal fra fjorårets festival, med et sterkt internasjonalt panel.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.

Spellemannsnominerte Why Kai dro på turné til Japan, og fikk både nye fans og eksistensiell angst.

Mørk kveldssang med Michael Krohn

Mørk kveldssang med Michael Krohn

Nylig ble det kjent at Michael Krohn legger opp som vokalist på grunn av sykdom. Her er hans siste nachspiel som sanger.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio