Ultima uten brodd

INNLEGG: Komponist Dagfinn Koch mener Ultima presenterer en forståelse av det eksperimentelle og nyskapende som er definert av politiske føringer.

KunstmusikkPolitikk & debatt

Den eksperimentelle musikken blir lett til forstenede «tradisjoner», der epigonene legitimert i det forstende, fortsatt lever i illusjonen om at de skaper noe «nytt». Men, som ellers i konsumsamfunnet, er det også moteretninger innen samtidsmusikken.
Et eksperiment betyr at man prøver ut en teori som man har satt opp på forhånd, og som kanskje fører frem til et resultat som stemmer overens med hypotesen. Eksperimenter krever klare metoder for å oppfylle kravene til å kunne kalles et eksperiment.
Kan man ikke dét, er man etter min mening uærlig og useriøs. Det å utgi seg for noe man ikke er, er ikke noe annet enn et uttrykk for interesseløshet (historien begynner med «meg selv») og latskap («gidder ikke» å øve/lære noe). Og det virker på meg som om kunstnerrollen er viktigere enn det som skapes. Jfr. de årlige post-fluxus «lo fi»-videoinstallasjonene på Høstutstillingen.
Ingen snarveier
Teknikk er og blir alfa og omega i kunst. Bare gjennom suverent håndverk, får man frihet til å kunne skape noe av verdi. Det finnes absolutt ingen snarvei til Parnasset. En bratsjist må øve de berømmelige 10.000 timene for å nå et akseptabelt nivå. Det holder ikke – for å sammenligne det med den tekstbaserte konseptkunsten – å snakke seg gjennom et prøvespill.
Det kreves at en faktisk på en overbevisende måte behersker det en utgir seg for å kunne.
DJ-ing, remixing, mange former for improvisasjon, performance, dronemusikk og støykunst som er inkludert i Ultima, er basert på relativt enkle grep som ikke krever særlig stor begavelse eller teknisk innsikt. Det hender at disse uttrykksformene slumper til, og blir til mer enn overfladisk underholdning, men da viser det seg ofte at utøveren har faglig tyngde.
Disse uttrykksformene har ikke noe med komposisjon å gjøre. Komposisjon i «sanntid» er en motsigelse. Intenst arbeide over tid er forutsetningen for komposisjon.
Som nevnt er konseptkunsten tekstbasert. Og hva er vitsen med å lage et kunstverk som i utgangspunktet kan beskrives med ord? Jeg mener sann kunst rommer bevisstheten om døden (Broch), det å peke utover språket (Goethe/Heidegger) og resultatet av en «eksistensiell nødvendighet» (Klaus Huber).
Et smalt utsnitt
I den «kuleformede tid» (B.A. Zimmermann) vi lever i, eksisterer hele musikkhistorien samtidig. Ultima presenterer et smalt utsnitt av hva som rører seg innen kunstmusikken, herunder lettvinte uttrykksformer som får «kred» gjennom å sole seg i kunstmusikkens glans.
Ultima har ikke noe valg: Festivalen må presentere en forståelse av det eksperimentelle og nyskapende, slik det er definert av de politiske føringene festivalen er gitt for å få bevilgninger. Da blir det ikke så enkelt å beholde en kunstnerisk integritet, men jeg synes Lars Petter Hagen får det til innenfor de rammene han må forholde seg til.
Mitt hovedankepunkt, er den plassen kvasieksperimentelle utrykksformer får i programmet.
Når alt blir like gyldig, ender det tvangsmessig opp med likegyldighet.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Lyden av Gamle Oslo Gammaldans

Lyden av Gamle Oslo Gammaldans

Gamle Oslo Gammaldans er sju voksne folk som ikke spiller gammaldans. Opplev dem live på Ballade-arrangement i Gamlebyen i Oslo torsdag 27. mars.

Ballade på Parkteatret: Opera-premiere, musikkvideovisning og minikonsert søndag 23. mars

Ballade på Parkteatret: Opera-premiere, musikkvideovisning og minikonsert søndag 23. mars

Solveig Sørbø og Maria Kjos Fonn snakker om operaen "Heroin Chic". Rockemusiker Henning Andersen spiller utvalgte låter. Og vi viser et godt knippe nye musikkvideoer på skjermen.

Selma fra Hønefoss ble publikummer nummer en million i Bærum Kulturhus

Selma fra Hønefoss ble publikummer nummer en million i Bærum Kulturhus

Selma Hasund Poole (18) fra Hønefoss ble overrasket med konfetti, gavekort på danseforestilling og jazzfestival som besøkende nr. 1 million i Bærum Kulturhus i helgen.

Tord Gustavsen kåret til Årets europeiske musiker 2024 i Frankrike 

Tord Gustavsen kåret til Årets europeiske musiker 2024 i Frankrike 

Musikeren og komponisten dedikerer prisen til musikerkollegaer gjennom årene.

Ballade video: Våpen og ammunisjon

Ballade video: Våpen og ammunisjon

Vi setter fyr på kontoret med Honningbarna, Moddi, Don Juan Dracula, Hüskey King, Earth Moon Transit, Tor Kvammen, Kyra Snø, Heartland Countrytrio og Markella.

Om kunst og tankefrihet

Om kunst og tankefrihet

ESSAY: Plutselig er det å tenke egne tanker og la fantasien spinne fritt en radikal ting. Og her er kunsten ikke bare nyttig, den er essensiell, skriver Torstein Slåen.

Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio