Synne Skouen

Synne Skouen er ny president i Norsk komponistforening

Synne Skouen blir ny leder i Norsk Komponistforening. Dermed tar hun over formannsvervet etter Glenn Erik Haugland, som har sittet siden mars 1997. Synne Skouen var i en årrekke redaktør for papirutgaven av Ballade, og var også i seks år musikksjef i NRK P2, samt kultursjef i NRK en kortere periode. Nå gleder hun seg til å gå løs på den nye oppgaven.

Kalender

Karethe Eriksen // Hos Solveig

31/10/2020 Kl. 19.00 og 21.30

Viken

Opera for Kidsa – OPERA

01/11/2020 Kl. 14.00

Innlandet

Popquiz på Røverstaden

02/11/2020 Kl. 19:00

Oslo

Synne Skouen er født i Oslo i 1950. I Norsk Musikkinformasjons biografi kan vi bl.a. lese at hun i årene 1969-73 studerte ved Hochschule für Musik und Darstellende Kunst i Wien; komposisjon og analyse med professorene Alfred Uhl og Erwin Ratz, samt eksperimentell komposisjon ved akademiets elektroniske studio, som ble ledet av komponistene Dieter Kaufmann og Friedrich Cercha. I denne perioden var hun også medlem av den eksperimentelle musikkteatergruppen «Die Fremden». I 1976 tok hun diplomeksamen i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole etter studier med professor Finn Mortensen.

I 1977 ble hun så redaktør for det nye tidsskriftet for samtidsmusikk, Ballade, en stilling hun hadde til 1986. I flere år var hun også musikkanmelder i Arbeiderbladet i Oslo. Etter noen år som komponist på heltid tiltrådte hun i 1993 stillingen som musikksjef i NRK radios Kulturkanalen, P2. I 1999 ble hun en av Rikskringkastingens prosjektsjefer, og satt videre som kultursjef for hele NRK ett års tid – en stilling hun trakk seg i januar 2001 i protest mot kutt i budsjettene og omorganisering av kulturavdelingen.

Norsk Komponistforening hadde generalforsamling lørdag, hvorpå Skouen umiddelbart tiltrådte stillingen som foreningens president. Det er altså en rimelig nybakt forkvinne som Ballade snakker med tirsdag morgen.

— Jeg har vært medlem av Komponistforeningen helt siden 1980, og har selvfølgelig et ganske godt innblikk i organisasjonens historie. Den største forskjellen fra det å være leder i NRK, bortsett fra lønnen, er at dette er er tillitsverv, der det ikke handler om å komme med en masse kjappe løsninger, noe jeg for øvrig alltid synes er en dårlig lederstil. Derimot vil denne jobben handle svært mye om å lytte til medlemmenes interesser, og gå i dialog med både medlemmer, myndigheter, organisasjoner og media på en best mulig måte. Det gleder jeg meg til. Og så har jeg som mål å være tydelig på vegne av Norsk Komponistforening som en viktig aktør i kulturlivet.

En av de største utfordringene for Norsk Komponistforening i tiden fremover er Magma 2002 i Berlin, som er første gang De nordiske musikkdagene skal arrangeres utenfor Norden. Det er Norsk Komponistforening som er arrangør av begivenheten, som første gang ble arrangert i 1888, som finner sted fra 23. november til 1. dessember i år. Under Magma 2002 Berlin – The Biennial Festival of Nordic Contemporary Music vil en rekke ledende tyske og nordiske orkestre fremføre musikk av nordiske komponister i alt fra de største orkestersalene (med Berlin-filharmoniens store og lille sal som hovedarena) til klubber. MAGMA 2002 Berlin skal dessuten være et møtested mellom den nye musikken og andre genre og uttrykk, der mat, design, sirkus og dans også vil være ingredienser.

Noe som vel kanskje også bringer oss over på at Norsk Komponistforening har vært en institusjon i til dels kraftig endring de senere årene. Foreningen ble startet alt i 1917, og har den senere tiden bevisst valgt å tre ned fra pidestalen, bl.a. gjennom en frivillig omlegging av TONOs avregningssystem, og opptagelsen av ikke-partiturbaserte komponister. Som den nå avtroppede Glenn Erik Haugland sa det til Ballade i mai for ett år siden: «Vi må aldri bli selvhøytidlige på egne vegne, eller tro at vi er viktigere enn andre. Det er på tide å legge bort festtalene, og stå frem nakent med det vi gjør.»

— Det er en utvikling jeg absolutt gjerne vil se videreført, sier Synne Skouen. – Komponistrollen har endret seg kolossalt bare i løpet av min generasjon, noe jeg synes er veldig positivt. Det arbeidet skal jeg gjerne være med på å ta videre.

Som komponist har Synne Skouen gjerne arbeidet med sceniske konsepter, der musikken til den helaftens balletten Volven, som var et bestillingsverk fra Den Norske Opera, er blant hennes mest kjente verk. I 1990 var hun festspilkomponist under Festspillene i Nord-Norge, og året etter hadde hun den samme rollen under Oslo Kammermusikk Festival. Alt i 1983 vant Skouen den prestisjetunge Prix Italia sammen med forfatteren Cecilie Løveid og regissøren Nicole Macé for radioproduksjonen «Måkespiserne».

For å kommentere her må du ha en Facebook-konto. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du sende oss en e-post.

Stillinger

Førsteamanuensis II i klarinett

Norges musikkhøgskole (NMH)

Førsteamanuensis i musikkvitenskap

NTNU – Institutt for musikk

Kulturhusleiar

Sogndal kulturhus

Salgs- og publikumsansvarlig

Arktisk Filharmoni

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev