Av Arvid Skancke-Knutsen
De aller fleste viktige komponister fra Norden i dag har tidligere vært representert på UNM, og festivalen fungerer i dag også som et møtepunkt mellom unge i bransjen og de litt mer etablerte. Festivalen arrangeres på rundgang i forskjellige byer i Norden hvert år, og finner i år sted i Oslo.
Hoveddelen av konsertene, som finner sted hver kveld denne uken, vil finne sted på Parkteatret på Grunerløkka, som også fungerer som festivalbar. Blant årets medvikende kan nevnes Cikada, Frode Haltli, Brian Ferneyhough, Poing, Fe-Mail, Oslo Sinfonietta, Kringkastingsorkesteret, Hans Christian Bræin, Rolf-Erik Nystrøm, Eirik Raude, Maja Ratkje, Saxofon Concentus, med mange flere.
Den meget kjente og anerkjente britiske komponisten Brian Ferneyhough er festivalens «mentor». Han blir sett på som en av de viktigste komponistene i verden i dag, og under festivalen blir flere av hans verker fremført av forskjellige ensembler, i tillegg til at han holder seminarer for deltakerne.
— Hans musikk er noe av det vanskeligste som finnes å spille, ved å inneholde mer informasjon enn det er mulig å utføre ved en framføring. Denne ekstremt kompliserte musikken tvinger fram nye energier hos utøveren, og beskrives som ekte utopisk musikk. Han er også kjent som en av de dyktigste lærerne innen musikk i verden, uttaler David Bratlie, som er festivalsjef for årets arrangement.
Her er en kortutgave av noe av det du kan oppleve under UNM-festivalen i Oslo den konmmende uken:
Lørdag 30.august:
Kl. 20.00: «Puppenballettspiel», Fridtjof Nansens plass. Den norske komponisten Knut Olaf Sunde har skrevet åpningsverket «Puppenballettspiel» for festivalen, som fremføres fra klokketårnet i Oslo Rådhus.
Kl. 20.30: Gesamtkunstwerk, Nationaltheatret jernbanestasjon. «Gesamtkunstwerk» er resultatet av en nordisk konkurranse, hvor deltakerne ble invitert til å presentere verker som krysser genrer og utfordrer den tradisjonelle konsertformen. Resultatet er en spektakulær krysning av ulike nordiske uttrykk, og ett av de mer vellykkede forsøkene på dette. Erik Bünger (SE): «Instruction trio» – videoperformance, Fe-Mail with Lotta Melin (NO/SE): Improvisert dans og musikk, Timothy Page (FI): «What Goes Around» – For strykekvartett, kamera og elektronikk. Trond Husebø – dirigent. Rasmus Jørgensen (DK): «Mussy Left Mussy» – performance.
Søndag 31.august, kl.19.30, Parkteatret. Cikada Strykekvartett spiller verker av fire nordiske komponister. Kvartetten blir supplert av Frode Haltli på accordion i et forrykende verk av Maja Solveig Kjelstrup Ratkje, som hittil har rukket å markere seg som performanceartist, samtidskomponist, vokalist i toppsjiktet innen ny norsk scenekunst.
Mandag 1.- tirsdag 2. september, kl.19, Parkteatret. Elektroakustiske dager – kammermusikk med og uten høyttalere. Disse dagene er viet elektronisk musikk og musikk spilt av Nordens ledende musikere innen ny musikk. Mandag er det dessuten releaseparty for Poing, som avslutter kvelden med visning av video m.m..
Onsdag 3. september., kl.19.30, Parkteatret. Oslo Sinfonetta fremfører bl.a. «La Chute d’Icare» av Brian Ferneyhough og «Concept of Sorrows & Dangers» av Lars Petter Hagen. Solister er Rolf Steinar Borch og Rolf-Erik Nystrøm.
Torsdag, 4. september, kl. 19.30, NRK- Store Studio, Marienlyst. Kringkastingsorkesteret fremfører verker av seks unge nordiske komponister, dirigent Peter Sebastian Szilvay.
Fredag, 5.september.03, kl.19.30, Parkteatret. Musikkhøgskolens dirigenter dirigerer sitt eget samtidsensemble. Med bl.a. jazzpianist Helge Lien.
Du kan lese mer om programmet for festivalen på http://www.unm.no. Ballade vil i dagene fremover forstette å vite arrangementet stor opopmerksomhet.

Med omsorg for lydene
I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne
Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»
Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak
Musikkens politiske kraft og protestens plass i kulturen har fått ny aktualitet.

Det Burde sa. Det Benjamin Staern gjorde.
"Borde ska inte styra handen, hjärtat eller hörseln," skriver den svenske komponisten Benjamin Staern. Les hans reaksjon på Cathrine Winnes' tekst om den samme "Burde", som så ofte hjemsøker den skapende.