Siden etableringen i 1990 har Saxofon Concentus bestilt verker fra norske komponister og har jevnlig urframført nye verk. Det er et utvalg av disse som her blir presentert, med kvartettens intuitive samspill som varemerke. En kritiker skrev om kvartetten etter å ha hørt CD-debuten: » – en skulle tro de har et felles nervesystem.»
«Second Tale» viser hvorfor saksofonen har blitt et så yndet instrument for samtidens komponister. Når et ensemble på dette nivået trakterer saksofonens nærmest nærgående uttrykksfullhet , med et register som spenner fra de mykeste melodilinjer til de råeste, mest støyende klanger, da fremstår saksofonklangen nærmest som en ur-menneskelig stemme. Den blir fortellerstemmen for Lasse Thoresens «Roman» (1988), et stort anlagt verk der satsene er benevnt som kapitler, lenket sammen med mindre mellomspill. Her finner lytteren gester og ornamenter som kan minne om norsk folkemusikk, sammen med klanglige utbrudd inspirert av den franske spektralskolens raffinerte klangbehandling.
Helge Havsgård Sundes «The 1002nd tale» (1992) er inspirert av Edgar Allan Poes påstander om at myter, fabler og vandrehistorier har rot i virkeligheten. «Truth is stranger than fiction…» Utforskning av tid og fortelling finner vi også i Henrik Helstenius¹ «Fem avtrykk av tiden» (1994) hvor det nærmest er fem portretter av musikalske prosesser som presenteres. I «Phylloxera (fy-), se vinlus» av Jon Øivind Ness møtes man av en mosaikkartet overflate, preget av overraskelser og forventningsbrudd.
Saxofon Concentus består av Kristin Bjørhei, sopransaksofon, Lars Lien, altsaksofon, Gisle Haus, tenorsaksofon og Espen Alsaksen, bariton-saksofon. Kvartetten har hatt konserter i flere land, deriblant Frankrike, Tyskland og England. De har ved flere anledninger vært engasjert av Rikskonsertene, diverse festivaler og NRK-TV.
Albumet er utgitt på Simax, og er spilt inn i Eidsvoll Kirke. Utgivelsen er for øvrig støttet av Fondet for utøvende kunstnere og Norsk Kassettavgiftsfond.
Jørn Pedersen har vært produsent, mens Morten Eide Pedersen har skrevet essayet som du kan lese i omslagsheftet.
Releasekonsert for platen blir den 10. oktober, klokken 18.30, på Oslo Kunstforening ved Café Celsius.
Saxofon Concentus holder også konsert på Cosmopolite i Oslo onsdag 11. oktober kl . 22:00 under Ultimafestivalen. Her vil de også urfremføre et nytt verk av komponisten Håkon Berge.

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer
KI-innblanding i musikkproduksjon? Spotifys fordelingsmodell? Spellemannprisen? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen
Brede Sørum anses for å være en av de virkelig store favorittene i det norske jazzmiljøet. Men musikken han formidler er alt annet enn den 'den nordiske jazzen'.

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk
Databasen ELNA – Equality Library for Nordic Art Music skal bidra til likestilling i kunstmusikken i Norden.

– Det er ikke algoritmene, men håndverket som til syvende og sist gir resultater
Gitarist Magnus Berg gav nylig ut albumet «Electric Sugar» til strålende kritikker. Ballade har fått innblikk i prosessen bak verket.

Bylarm lanserer «Bransjeprisen»
Musikk-Norges største bransjekonferanse og -festival presenterer Bransjeprisen: Til menneskene som sjelden får applausen, men som alltid fortjener litt mer av den.

Ballade og Parkteatret inviterer: Gratis konsert og videovisning – Sesongavslutning!
Søndag 27. april viser vi aktuelle musikkvideoer på Parkteatret i Oslo, med Paul-Ronney Angel som spillende gjest. Få med deg sesongens siste visning!