Under rundtturen 1. mai vil Maja Ratkje og POING fremføre egne tolkninger av Kurt Weills musikk – fra den tiden Weill samarbeidet med Berthold Brecht – under en totimers maratonøvelse. Turen på Valkyrien ved Majorstuen T-banestasjon, og fortsetter til Olympen (eller «Lompa») på Grønland og Tranen ved Alexander Kiellands Plass. Ny Musikk Oslo setter opp buss mellom de forskjellige stedene, og alle er velkomne til å stige av og på underveis.
— Musikk kan ha en utrolig sterk sosial og politisk kraft, uttalte Ratkje i et intervju med Klassekampen forrige år, der hun samtidig gjorde oppmerksom på at Weill og Brecht ikke var politiske i propagandamessig forstand, men netopp forsøkte å koble sterke, personlige skildringer av samfunnet med poetiske, musikalske og ironiske grep, slik det bl.a. lyktes dem i «Tolvskillingsoperaen». Det er denne tradisjonen de fire musikere nå tar opp og nytolker gjennom dette Weill-programmet, heter det i en pressemelding fra Ny Musik Oslo.
— Det er tekstene som er viktigst her, sa Ratkje til Klassekampen. – Brecht er fremdeles aktuell, han skildrer desilusjonerte og demoraliserte mennesker i en verden der alle karrer til seg mest mulig. Men Weill og Brecht nådde ikke ut til de som de egentlig skulle nå. Det var ikke arbeiderklassen som fylte salen og jublet for Brechts bitende samfunnskritikk i musikalform, det var heller mer privilegerte sjikt.
Tidsplanen for den omreisende turneen er som følger: Konserten på Valkyrien begynner klokken 17, på Olympen tar Ratkje & co. til klokken 18.30, mens gjestene på Tranen kan nyte sin Weill og sine halvlitere klokken 20. Det er fri entré alle steder.
Deretter bærer det videre til Grønlandsleiret 15 og Pigalle på Grønland, der Ny Musikk Oslo gjerne vil benytte anledningen til å markere at Ny Musikks daglige leder gjennom nesten fire år, Janne Stang Dahl, slutter – og samtidig hilser Anders Eggen velkommen som ny daglig leder. Aftenen er ment en takk til Janne Stang Dahl for det man omtaler som «hennes uerstattelige innsats», og Ny Musikk Oslo inviterer alle til å komme på Pigalle og feire.
Dørene på Pigalle åpner 21.00, og ca. 21.20 åpner Ny Musikks president Lene Grenager markeringen av Jannes fratreden og Anders’ tiltreden. Derefter blir det musikalske innslag utover kvelden og natten med Poing (akkordeon, saxofon, kontrabas), Terje B. Lerstad (solo-opptreden for klarinetter) og fe-mail (horn, stemme, mm.). I den sistnevnte duoen finner vi Hild Sofie Tafjord og Maja Ratkje, mens kveldens avsluttes med Ratkje & Poings Weill-tolkninger, som begynner ca. 23.00. Før, under og etter de musikalske indslag vil DJ Isak Anderssen fylle Pigalle med lydbilder av forskjellig slag. Pigalle holder åpent til tre på natten.
På Pigalle er det en symbolsk entré for alle på kr. 10,- .

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".

Om søyler, sari og svevende skip
Ballade klassisk tar for seg fire nye kunstmusikkplater, og kritikeren gleder seg over det han får oppleve.

Hvor brenner det, Erica Leypoldt og Lars Tefre Baade?
Vi må snakke om PROMO. Fungerer utstillingsvinduene i dag, og hvordan promoterer artister seg best i 2025? Hvem vil pressen egentlig snakke med? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.