Det er tredje gang ensemblet, bestående av unge, talentfulle sangere og musikere i samarbeid med den etablerte regissøren Aleksandra Fladaas, setter opp barokkopera i løpet av 3 år.
Tidligmusikkteatret Perola Barocca springer ut av det aktive barokkmiljøet på Griegakademiet, institutt for musikk. Det har fire kjernemedlemmer; sangerne Kari Lise Høgseth og Kjerstin Løvdal, cembalist Ingrid Eriksen (alle utdannet ved Grieakademiet), samt regissør Aleksandra Fladaas fra Russland. Fladaas har spesialisert seg på barokkopera i Moskva, og er nå bosatt i Bergen.
Ensemblet skriver i sin pressemelding til Ballade:
«Bergen har alt 2 operaselskap – ein skulle tru det var nok? Me ønsker på sikt ikkje å vere knytta spesielt til Bergen, og me er dessutan det einaste musikkteaterensemblet spesialisert på barokkopera i Noreg. Regissør Fladaas har som ein av sine hjartesakar å bruke det som er av unge profesjonelle krefter, og dessutan å lage oppsetningane såpass enkle at dei ikkje treng koste mangfoldige tusenvis av kroner. På denne måten greier ho også å lage eit scenebilete som kommuniserer meir direkte med eit både breiare og yngre publikum, utan å måtte gå på akkord med det ho vil formidle.»
Årets forestilling, «Love hath reason, reason none» består av to små operaer: «La Serva Padrona» av G. B. Pergolesi, samt «Venus Prey» som Fladaas har satt sammen med tekster av W. Shakespeare og musikk av H. Purcell. Den handler om Kjærlighetens makt over menneskene, og «om hva et dyktig damemenneske kan få til, bare hun vil nok…»
Medvirkende sangere og skuespillere: Kari Lise Høgseth, Kjerstin Løvdal, Olav Veierød, Morten Eriksen og Denis Demiantsev. Orkester bestående av Siv Thomassen og Britta S. Vindenes (fiolin), Njål Vindenes (lutt), Hans Gunnar Hagen (bratsj) og Siri Hilmen (cello), alle på originalinstrumenter under ledelse av Ingrid Eriksen (cembalo).
Forestillinger i Vestlandske Kunstindustrimuseum
20. og 21. mai kl. 12.30 og 15.00

Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske
I en tid der demokratiet står på spill får begrepet skyldfølelse renessanse.

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner
Dette er platene du pakkar med deg i lag med krimromanen, kvikklunsjen og appelsina.

Nyhet! Ballades festivalguide
Vi lanserer Ballades festivalguide, som vil samle musikkfestivaler over hele landet, gjennom hele året.

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal
Ballade radio: Varm opp til metalfestivalen med den heite debatten om hatytringer i black metal fra fjorårets festival, med et sterkt internasjonalt panel.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.
Spellemannsnominerte Why Kai dro på turné til Japan, og fikk både nye fans og eksistensiell angst.

Mørk kveldssang med Michael Krohn
Nylig ble det kjent at Michael Krohn legger opp som vokalist på grunn av sykdom. Her er hans siste nachspiel som sanger.