Tidenes Glengfestival
Gleng Musikkfestival 2001 hadde drøyt titusen besøkende, og satte avslutningskvelden ny rekord med tretusen mennesker som så de lokale gruppene Soul Vaccination og Ten Men Workin’ i Kulåsparken. Festivalsjef Bjarne Aaserød er strålende fornøyd, og kan melde om både kunstnerisk og økonomisk overskudd. Lørdag spilte bl.a. Jaga Jazzist (bildet) i Glenghuset.
Gleng Musikkfestival 2001 startet onsdag 23. mai, og ble avsluttet søndag 3. juli. Blant de mange artistene som tok veien til Sarpsborg i år, finner vi blant andre Jan Eggum, DDE, Hot Club de Norvege, Steinar Albrigtsen, Unni Wilhelmsen, Nora Brockstedt, Prima Vera, Locomotives, Erik Bye og Hellbillies – samt «På Stengrunn»-kabareten med Lillebjørn Nilsen, Kari Svendsen, Lars Klevstrand, Steinar Ofsdal, Jon Arne Corell og Carl Morten Iversen.
Bjarne Aaserød var med på å starte Gleng som en alternativ bokkafé i 1979, mens selve Gleng Musikkfestival ble arrangert for første gang i 1987. I fjor kom det 9000 mennesker på arrangementene – en rekord som ser ut til å bli slått med god margin i år.
— Dette har vært tidenes festival for oss, forteller Aaserød. – Det var meldt regn og uvær i pinsehelgen, men det ble jo stålende dager for oss, der rundt tretusen tilskuere dukket opp i solskinnet søndag for å se Soul Vaccination fra Fredrikstad og Ten Men Workin’ fra Sarpsborg.
Aaserud har ennå ikke noen detaljert oversikt over inntektsiden, men overskuddet ser ut til å være sikret.
— Vi er som sagt veldig fornøyde, både med publikumsoppslutning og de kunstneriske innslagene. Det er ekstra moro at artistene synes det er så bra å opptre her. Jaga Jazzist spurte om når de fikk komme igjen, mens Erik Bye ringte i går og takket for at han fikk være med. Sånt varmer også. Da blir det ikke så farlig at vi ikke får så mye omtale i de store riksavisene, eller i Halden, Fredrikstad eller Moss, for den saks skyld.
Gleng Musikkfestival har et sjeldent nært forhold til artistene som oppptrer. Det var her Gitarkameratene oppsto for aller første gang, mens Bjørn Eidsvåg nylig holdt en gratis konsert i kirken, der alle inntekter gikk til flygel til det nye Glenghuset. Og Lillebjørn Nilsen omtaler på sine egne nettsider Gleng Musikkfestival som den «danskeste» musikkfestivalen i Norge.
— Med det mener han nok at vi har en ganske sjelden bredde, og er en type folkefestival der det er rom for mange opplevelser, også for et litt mer voksent publikum. Lillebjørn sa også noe til Aftenposten en gang: «Glengfestivalen er en kultfestival som ingen vet om, men hvor alle har vært.» Vi trenger nesten ikke booke artister en gang, fordi vi får så mange henvendelser fra folk som vil være med – gjerne hvert eneste år.
Ballade var til stede under Jaga Jazzists opptreden i det nyoppussede Glenghuset, og opplevde både god stemnning, og et usedvanlig opplagt orkester, anført av trommeslager Martin Horntveth.
— Og sånn var det hele veien, avslutter en glad Aaserød. – Ikke en eneste av konsertene var dårlig besøkt, og alle artistene gjorde det bra, innenfor sine genre.
Ledige stillinger
Kommunikasjonsrådgiver/ medarbeider i 60% stilling
Norsk Viseforum (NVF)Søknadsfrist:11/11/2024
Doktorgradsstipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid innen opera
KHiO OperahøgskolenSøknadsfrist:01/12/2024
Scenetekniker/ snekker
Operaen i KristiansundSøknadsfrist:20/10/2024
Fem ledige stillinger
Kristiansund kulturskole og Operaen i KristiansundSøknadsfrist:20/10/2024
Journalist/redaktør til vikariat
Kontekst / Creo - forbundet for kunst og kulturSøknadsfrist:13/10/2024