Musiker- og bandstipend tildeles årlig av Norsk jazzforum, og har som formål å bidra til at profesjonelle jazzmusikere får frihet til å fordype seg i sin kunst, enten via øving, reiser eller videreutdanning.
– Formidling er et satsingsområde for Norsk jazzforum. Noe av det viktigste vi gjør er å skape rom for musikere til kunstnerisk utvikling, og stipendene skal bidra til å gi musikerne denne friheten, sier daglig leder Gry Bråtømyr i en pressemelding.
Norsk jazzforum mottok 222 søknader om musiker- og bandstipend for 2019, og av disse har 9 musikere og 14 band fått tildelt stipender på til sammen kr 330 000.
Bråtømyr understreker i meldingen at de skulle gjerne sett at de hadde langt flere midler til stipendtildelinger, ettersom de mottar veldig mange gode søknader.
Følgende musikere har blitt tildelt stipend for 2019:
Fordypnings-/studiestipend:
Jan Martin Gismervik kr 10 000
Ola Asdahl Rokkones kr 10 000
Ina Kristine Evensen Sagstuen kr 10 000
Hilde Marie Holsen kr 10 000
Ståle Liavik Solberg kr 10 000
Håvard Skaset kr 10 000
André Kassen kr 10 000
Inger Johanne Kvien Brunvoll kr 10 000
Andreas Ulvo kr 10 000
Øvings-/studiestipend for band:
Roger Johansen Group v/Roger Johansen kr 18 000
The Sinatra Songbook v/Ingar Kristiansen kr 18 000
Emmeluth’s Amoeba v/Signe Emmeluth kr 15 000
LASSEN v/Harald Lassen kr 15 000
Moskus v/Fredrik Luhr Dietrichson kr 15 000
Wako v/Kjetil Andre Mulelid kr 15 000
Inger Marie Gundersen band kr 18 000
Camilla Hole Trio kr 15 000
The Brazz Brothers v/Runar Tafjord kr 15 000
Rosseland/Eick Duo v/Johannes Eick kr 12 000
Siril Malmedal Hauge kr 18 000
Karl Seglem Trio kr 15 000
Multiverse v/Anders Lønne Grønseth kr 18 000
Lars Andreas Haug Band kr 18 000
Ole Marius Sandberg Kvartett kr 15 000

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".

Om søyler, sari og svevende skip
Ballade klassisk tar for seg fire nye kunstmusikkplater, og kritikeren gleder seg over det han får oppleve.

Hvor brenner det, Erica Leypoldt og Lars Tefre Baade?
Vi må snakke om PROMO. Fungerer utstillingsvinduene i dag, og hvordan promoterer artister seg best i 2025? Hvem vil pressen egentlig snakke med? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.