Av Hild Borchgrevink
Folkemusikkorkesteret var finansiert av EU-midler og var naturlig nok et kostbart prosjekt med mange musikere som kom fra mange land. Åse Teigland synes ikke at et slikt orkester bør være noe man bruker mye ressurser på i fremtiden, hun synes hver enkelt utøvers særpreg druknet litt i det store ensemblet. Men hun mener det er viktig å arbeide for at norske folkemusikere får spille i utlandet. Selv kommer hun rett fra utenlandsoppdrag i Kina og har også samarbeidet med franske musikere fra Normandie i regi av Fylkeskonsertane Hordaland.
– Jeg merker at hva vi regner for flinke folkemusikere i Norge er forskjellig fra andre land, sier Teigland til Kvinten. – Repertoaret i mange europeiske land klinger svært likt, det norske har mer særpreg. Noen tror at vi som arbeider med solistisk tradisjonsmusikk sitter og kopierer, reproduserer, men det er helt feil. Vi lager slåtten på nytt, sier Åse Teigland.
Norsk folkemusikk- og danselag arbeider nå med planer for et europeisk representasjonsensemble for folkemusikk. ”European Traditional Folk Performers” (ETFP) er planlagt som et representasjons- og utdanningsprosjekt for unge utøvere, og er en del av et større treårig prosjekt som European Network of Traditional Music and Dance har lagt inn søknad om til EU.
EU-nettverket for tradisjonsmusikk og dans ble etablert i 1997, og NFD har vært med i dette arbeidet siden starten. De tre siste årene har nettverket gjennomført en rekke prosjekter under EUs Culture 2000 -program. Dette programmet ble avsluttet i juni i år med ungdomssamlingen Eurofolk i Spania, der Annette Apeland og Ingri Kværne Amundsen deltok fra Norge.
Alle nettverkets 37 medlemmer vil delta i prosjektene om søknaden oppnår støtte, men formelt sett er det svenske Riksföreningen för Folkmusik och Dans (RFoD) som er hovedsøker. I tillegg kreves det minimum 5 partnere i en slik søknad som klarer å få frem betydelig nasjonal egenfinansiering for å kvalifisere til EU-støtte. Disse partnerne er – i tillegg til RFoD – følgende institusjoner og organisasjoner; EthnoSuoni (Italia), Fédération des Associations de Musiques et Danses Traditionnelles (Frankrike), Instituto de la Juventud (Spania), Norsk Folkemusikk- og Danselag og folkemusikkseksjonen ved Sibelius Akatemia (Finland). NFD har foreløpig halvparten av den nasjonale finansieringen på plass (kr 315.000 fordelt på 3 år) gjennom et tilsagn fra Norsk kulturråd.
Søknaden inneholder en rekke underprosjekter og aktiviteter inne områdene utveksling, utdanning, nettverksbygging, arkiv og instrumentbygging og informasjonstiltak som videreutvikling av nettstedet http://www.eurotradmusic.net som portal for tradisjonsmusikk og dans i Europa. Svar på EU-søknaden vi foreligge i mai 2004.

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner
Dette er platene du pakkar med deg i lag med krimromanen, kvikklunsjen og appelsina.

Nyhet! Ballades festivalguide
Vi lanserer Ballades festivalguide, som vil samle musikkfestivaler over hele landet, gjennom hele året.

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal
Ballade radio: Varm opp til metalfestivalen med den heite debatten om hatytringer i black metal fra fjorårets festival, med et sterkt internasjonalt panel.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.
Spellemannsnominerte Why Kai dro på turné til Japan, og fikk både nye fans og eksistensiell angst.

Mørk kveldssang med Michael Krohn
Nylig ble det kjent at Michael Krohn legger opp som vokalist på grunn av sykdom. Her er hans siste nachspiel som sanger.

Ballade video: Et hundeliv
Vi går påsketur med Ingrid Lingaas Fossum, Kristine Hovda, Hanne Leland, Smerz, Embla Maria, Aurora, Julie Bergan, Tor Kvammen, Louilexus, Egil Olsen, MÍO og Terravia.