Hopp til innhald

Utsetter CD-avgift

Et nytt EU-direktiv om opphavsrett får Kulturdepartementet til å utsette den planlagte avgiften på innspillbare CD-plater. Dette betyr trolig at brennbare CD-plater blir avgiftsfrie fram mot nyttår 2003.

Kulturdepartementet har anslått at norske rettighetshavere taper rundt 60 millioner kroner i året på hjemmebrente CD-plater, og dette skulle kompenseres med en avgift på uinnspilte CD- og DVD-plater fra 1. januar 2002 – som ville ført til en prisstigning på platene med vel fire kroner per stykk. En tredel av avgiften var tenkt å gå til et kollektivt fond.

Men departementets planer kolliderte med et EU-direktiv om opphavsrett i informasjonssamfunnet fra 9. april i år. Direktivet omfatter kompensasjon for privat kopiering for alle rettighetshavere, også på tekst og kopieringsutstyr for papir.

– Da direktivet ble vedtatt tre dager etter vår høringsfrist, valgte vi å se at dette kanskje bør sees i sammenheng. Direktivet sier at rettighetshavere skal ha en rimelig kompensasjon, mens vi holdt oss til ett felt. Vi må nå se det under ett og ikke komme med en ordning på ett felt, sier avdelingsdirektør Bengt O. Hermansen i Kulturdepartementet til Nettavisen.

Utfordringen nå blir å finne en god, dekkende løsning, men Hermansen har tro på at en helhetlig løsning også vil inneholde en avgift på digitale lagringsmedier.

Ledige stillinger

Flere saker

Ole Børud

Ja takk, begge deler

Fra svartmetall til vestkystpop på jazzklubb i Japan: Ole Børud har like stort spenn i musikken som i stemmen. –...

Fantasy Music Manager

Lanserer app som gjør by:Larm til et spill

Fantasy Music Manager er by:Larms start up-partner i 2019.

Angelina Jordan – her noen år ut i karrieren som kjent artist, da hun var 9 år.

Barnestjernene på YouTube forklart: Fra musikalsk talent til talentifisering

Tanken om at musikalsk talent er forbeholdt noen få utvalgte er både fascinerende og provoserende. Mysteriet «talent» opptar TV-seere og...