Bruken av strømmetjenester ligner nå mer på vanlig forbruk av musikk enn den gjorde tidligere.
Forskning på hvordan strømmetjenesten WiMP brukes, viste i 2010 en topp mellom kl 13 og 15 – det vil si at abonnentene hørte mest på musikk i arbeidstiden. En ny undersøkelse, laget over 11 uker i sommeren 2011, viser en tydelig endring i dette lyttemønsteret (se grafen over).
Det er fortsatt en topp like etter lunsjtider, men nytt av året er en ny og større topp på ettermiddag/kvelden.
Ny brukergruppe
Per Einar Dybvik i Aspiro vil tilskrive mye av denne utviklingen til [link id=66600 title=»samarbeidet mellom WiMP og Canal Digital»], som ble presentert på by:Larm i 2011.
Avtalen har gitt Canal Digitals abonnenter tilgang på strømmetjenesten, og det er spesielt blant disse WiMP-lytterne en ser et nytt brukermønster etablere seg. De lytter mer på kveldene og i helgene, det vil si at de bruker strømmetjenesten slik en tidligere lyttet til musikk i fysiske formater.
— Via Canal Digital har vi nådd en ny brukergruppe. Vi ser nå at det etableres en bruk av strømmetjenestene som er mer basert rundt hjemmet og familien, sa Dybvik under lanseringen av et nytt tilbud fra Aspiro og Telenor: Canal Digital-kunder kan nå lytte til musikk fra WiMP via dekoderen. Tjenesten ble lansert for parabolkunder den 19. januar, og skal også gjøres tilgjengelig for kabelkunder i løpet av første kvartal.
Les mer om [link id=66349 title=»strømmeforskning«]
Strømming er vanligere
En undersøkelse gjennomført av Norstat antyder også at strømmetjenester er i ferd med å bli vanlig blant flere. I juni 2011 svarte 20% at de hadde lyttet til musikk fra strømmetjenester den siste uken. Et halvt år senere, i januar 2012, var det 29% av de spurte som svarte ja på samme spørsmål.
— Musikkbransjen når kanskje ikke tilbake til de samme økonomiske høyder som under CD-alderen, men musikk kan i strømmealderen få en større kulturell utbredelse enn tidligere. Musikk er overalt nå – men er samtidig, på grunn av den store bredden av artister og sjangere som når ut, og konkurransen fra andre medier og underholdningstilbud, kanskje ikke like definerende som tidligere, sier førsteamanuensis Arnt Maasø ved UiO.
Sammen med professor Anne Danielsen leder han prosjektet Sky og Scene, som har forsket på bruk av strømmetjenesten WiMP siden 2010. Forskningen, som har vært gjort i samarbeid med forskere fra Telenor, har vært sentrert rundt Øyafestivalen, for å se på hvordan en slik festival påvirker bruken av WiMP.
Nye funn om dette skal presenteres under by:Larm i februar.
Blir mer likt resten
Men også andre tendenser kan leses ut av materialet,som for eksempel hvordan strømming i økende grad er noe som foregår utenom vanlig arbeidstid.
— Det viser at strømming er i ferd med å bli mer likt andre underholdningsmedier, sier Maasø.

Astrid Kvalbein gjenvalgt som rektor ved Norges musikkhøgskole
Kvalbein blir rektor i fire nye år, med musiker og professor Morten Qvenild som prorektor.

Kunstneropphold på Folkemusikksenteret i Buskerud
Åpent for alle musikere å søke, til øving, låtskriving og fordypning i norsk folkemusikk.

Bevar Musikkbiblioteket ved NTNU!
Et så viktig universitet som NTNU må ha et rikholdig bibliotek for musikkprofesjonsutdanningen, og med kvalifiserte ansatte. Norsk musikkbibliotekforening støtter innspill om musikkbiblioteket ved NTNU, skriver Tone Nøtvik Jakobsen.

Ballade video: I stua, i limbo
Med Marie Sahba, Adam Douglas, Iris Caltwait, Intertwine, Barren Womb og ARV. Samt en fem låters mini-konsert med Sweetheart.

Lyden av Gamle Oslo Gammaldans
Gamle Oslo Gammaldans er sju voksne folk som ikke spiller gammaldans. Opplev dem live på Ballade-arrangement i Gamlebyen i Oslo torsdag 27. mars.

Ballade på Parkteatret: Opera-premiere, musikkvideovisning og minikonsert søndag 23. mars
Solveig Sørbø og Maria Kjos Fonn snakker om operaen "Heroin Chic". Rockemusiker Henning Andersen spiller utvalgte låter. Og vi viser et godt knippe nye musikkvideoer på skjermen.