© Espen A. Eik

Sterk økning i konsertinntekter

TONOs avregning på konserter har økt med over 30% fra 2008 til 2009. Utviklingen går på tvers av et tilsvarende fall på det globale konsertmarkedet.

BransjenPolitikk & debatt

I 2009 var TONOs avregning på konserter 62,5 millioner kroner, mot 47,6 millioner kroner i 2008. Det tilsvarer en økning i utbetaling til rettighetshaverne på over 30 % på ett år.
TONO mener det kan ligge flere faktorer til grunn for denne store økningen.
— Det kan ha blitt flere arrangører, eller flere som går på konserter. En av hovedårsakene kan også være høyere billettpriser, siden det er brutto billettinntekter vi regner ut fra, sier Jan Richard Kjelstrup, kommunikasjonssjef i TONO.
Global nedgang
Kjelstrup mener at TONOs inntektsøkning reflekterer utviklingen i konsertmarkedet, siden TONO ikke har endret satsene sine på mange år.
Tall fra Billboard antyder et fall i inntekt på konsertbilletter globalt på 26 % så langt i 2010. TONO på sin side kan ikke gå ut med tall for 2010, men det ser foreløpig positivt ut også for 2010 i Norge, ifølge Kjelstrup.
— TONO forventer en økning i konsertinntektene også i 2010, sier han.
— Hvordan tolker du Billboard-tallene?
— Vi ser signaler fra USA og England på at konsertmarkedet er i ferd med å flate ut. Man skal ikke tro på vekst inn i himmelen der heller. Norge ligger litt bak andre land. Hvis det treffer i Norge kan vi se en lignende utflating på livemarkedet, men det er vanskelig å si noe sikkert om nå.
Opp 35% siden 2005
I TONOs avregning på konsertområdet ligger det 40,3 millioner i inntekter fra konsertarrangører i 2009. Det er en økning på 36 % siden 2005. I tillegg kommer det såkalte programløse midler, det vil si spilling på for eksempel kjøpesentre som ikke rapporteres, som fordeles på områder som TONO får rapporter fra, eksempelvis konsert og kringkasting.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Ballade video: Fristeder og intergalaktisk dans

Ballade video: Fristeder og intergalaktisk dans

Vi deler et romskip med Vegar Vårdal, Rebekka Karijord, Ora The Molecule, Don Juan Dracula, Gunerius & Verdensveven, Rimmslimm, Simon Moholt, Chris Eriksen, De Press og Statsmenn.

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer

KI-innblanding i musikkproduksjon? Spotifys fordelingsmodell? Spellemannprisen? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen

Brede Sørum anses for å være en av de virkelig store favorittene i det norske jazzmiljøet. Men musikken han formidler er alt annet enn den 'den nordiske jazzen'.

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk

Databasen ELNA – Equality Library for Nordic Art Music skal bidra til likestilling i kunstmusikken i Norden.

– Det er ikke algoritmene, men håndverket som til syvende og sist gir resultater

– Det er ikke algoritmene, men håndverket som til syvende og sist gir resultater

Gitarist Magnus Berg gav nylig ut albumet «Electric Sugar» til strålende kritikker. Ballade har fått innblikk i prosessen bak verket.

Bylarm lanserer «Bransjeprisen»

Bylarm lanserer «Bransjeprisen»

Musikk-Norges største bransjekonferanse og -festival presenterer Bransjeprisen: Til menneskene som sjelden får applausen, men som alltid fortjener litt mer av den.

Se alle saker
Konserttips Oslo
Serier
Video
Radio