Jacob Young

Spellemann-innspill fra Delta

Spellemann-debatten fortsetter. Ballade bringer her videre et radikalt forslag fra Jacob Young, hentet fra Deltamusikks nettsider.

Kalender

Karethe Eriksen // Hos Solveig

31/10/2020 Kl. 19.00 og 21.30

Viken

Opera for Kidsa – OPERA

01/11/2020 Kl. 14.00

Innlandet

Popquiz på Røverstaden

02/11/2020 Kl. 19:00

Oslo

Det er snart tid for Spellemannsprisen her i Norge og da dukker selvfølgelig diskusjonene opp om hvem som er nominert, hvorfor de ble det, og ikke minst om det er fortjent. Mytene og forventningene til denne prisen er mange og store. Sannsynligvis er disse langt sterkere enn hva de burde være. Kanskje blir det ofte så mye bråk om denne prisen fordi det er så veldig mange interessenter som sitter på hver sin side av bordet, og Spellemannsbordet har fire sider;

1. Musikerene/opphavsmennene som vil ha ære og berømmelse,
2. Plateselskapene med organisasjonene Ifpi og Fono som vil tjene penger og sikre sine investeringer,
3. NRK, som skal ha best mulig underholdning og flest seere til tv-showet sitt,
4. De såkalte fagjuryene som belønnes med det ærefulle oppdraget å vurdere årets produksjon av norsk musikk.

Jurymedlemmene får beholde alle cdér de har til gjennomlytting, men risikerer å bli overkjørt av ett litt merkelig avstemningssystem. Systemet er regressivt mot midtpunktet, dvs de platene som den hemmelige juryen gir flest poeng samlet vil vinne nominasjon.

Det betyr at dette kan skje: Juryen gir tre artister midt-på-treet-poeng, fordi det ikke er dårlig, men heller ikke veldig bra. Hvis alle gjør dette er sjansene svært store for at noe litt middels blir belønnet. Med andre ord, det som låter mest «greit» for de fleste i juryen får samlet flest poeng.

I tillegg kan direktoratet i Spellemannskomiteen justere juryens nominasjon!? Hvorfor en fagjury da?

Vel-vel, alle mener sitt og forsøker å ha kontrollen. Kanskje det er på tide å forkaste hele greia. Kanskje man ikke burde ha noen nasjonal innblanding i det hele tatt. Forestill deg en Spellemannskomitee uten nordmenn, uten norske særinteresser. For eksempel med juryer satt sammen av kun svenske komponister, artister og produsenter. Hvor de fikk presentert musikken uten cover og uten artistnavn. Altså en jury som kun gikk ut fra det de hørte og ikke ut fra kjennskap til artist, tillhørighet og popularitet. Lurer på hvordan det ville sett ut? Litt som om det hele var en stor Blindfoldtest.

Peace from delta.

Artikkelen på Deltamusikks egne nettsider finner du her.

For å kommentere her må du ha en Facebook-konto. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du sende oss en e-post.

Stillinger

Førsteamanuensis II i klarinett

Norges musikkhøgskole (NMH)

Førsteamanuensis i musikkvitenskap

NTNU – Institutt for musikk

Kulturhusleiar

Sogndal kulturhus

Salgs- og publikumsansvarlig

Arktisk Filharmoni

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev