Dette er et innlegg, der avsenderen gir uttrykk for sine meninger og refleksjoner.
Av Sarah Chanderia, president i Hacate Entertainment Group, et selskap dedikert til å finne, promotere og beskytte musikk, samt forfatternes og artistenes rett til å eie sitt eget arbeid. Selskapet ble grunnlagt i 1989 i New York City og drives i dag fra hovedkontoret i Oslo.

Sarah Chanderia. (Foto: Privat)
Onsdag 23. april ble det kunngjort at Musikk-Norges største bransjekonferanse og – festival nå introduserer BRANSJEPRISEN: en hyllest til dem som sjelden får applausen, men som alltid fortjener den.
Bylarms initiativ er prisverdig, men dessverre har de oversett en sentral del av bransjen – og kanskje til og med den viktigste: musikkforlagene.
Hver gang en låt blir spilt inn og utgitt, skjer det en publisering – uavhengig av om låtskriveren har en forlagsavtale eller ikke. Jo større låten (og låtskriveren) blir, dess større behov har vedkommende for profesjonell hjelp til å håndtere de mange rettighetene knyttet til verket.
Her kommer vi forleggere inn i bildet: vi forvalter og beskytter rettighetene til låtene.
Musikkforlagene har alltid vært blant de minst forståtte (og mest usynlige) aktørene i industrien, men rollen vår er avgjørende.
Uten låtene, komposisjonene og arrangementene, uten låtskriverne som skaper dem, og forleggerne som fremmer og beskytter dem, ville det ikke eksistert noe marked overhodet: Ingen artister, ingen A&R, ingen bookingagenter, ingen plateselskaper, ingen managere, ingen PR-folk, ingen promotører, ingen teknikere og ingen scener.
Hele musikkindustrien hviler kort sagt på fundamentet som låtskriverne og forleggerne legger.
Derfor oppfordrer vi på det sterkeste bylarm til å inkludere musikkforlagene som en egen kategori i BRANSJEPRISEN.

Vossa Jazz-sjefen slutter
Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?
Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille
Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth
Verdenskjente Kronos Quartet inntar Oslo for norsk premiere på verket "Elja" under årets Ultima.

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende
– Det som særpreger Trondheim Jazzorkester, er at du aldri vet hva du får. Og det er jo det jazz handler om, å bli overrasket, skriver Trygve Lundemo etter siste ukes Jazzfest i Trondheim.

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen
Flere fylker og kommuner legger ned estetiske linjer på videregående, og i takt med dette går søkertallene til disse linjene ned. Periskop og Ballade har forsøkt å finne ut av årsaken til hvorfor færre ungdommer søker seg til estetiske fag.