D’Sound har som kjent måttet forlate EMI, og hopper nå over til labelen daWorks. Ansvarlig for artist og Repertoar hos EMI, Hans Olav Grøttheim, bekrefter at selskapet er inne i en restruktureringsfase med en slankere økonomi som mål.
— Det er andre tider for platerbransjen generelt, og også vi har vært nødt til å kutte ned på både artist-stall og bemanning.
Ballade intervjuet Grøttheim fredag ettermiddag – noen timer før Dagens Næreingsliv kunne presentere listen over artistene som nå må forlate EMI-skuta. På det tidspunktet ønsket han fremdeles å holde kortene tett til brystet.
— Jeg har ingen kommentarer til enkeltartisters overganger, utover at noen har forlatt oss naturlig, og bl.a. har gått videre til Gunnar Hordviks nye selskap Norwave. I andre tilfeller har vi rett og slett valgt å ikke benytte oss av enkelte opsjonsavtaler. Artister som er fristilte, kan selvfølgelig inngå nye kontrakter hvor de måtte ønske.
D’Sound kostet i sin tid Virgin mye penger, bl.a. fordi de måtte kjøpes fri fra sin daværende kontrakt med Universal. Det var meningen at bandet skulle gi ut fire album på Virgin, men tidligere Virgin-sjef Per Eirik Johansen velger nå å la bandet gå, etter at tredjealbumet «Talkin’ Talk» bare ble en moderat suksess. D’Sound sier selv at de nå ser frem til en ny æra på daWorks.
— Etter å ha hatt et godt og kreativt samarbeid med Jørn Dalchow på våre to første album, føler vi nå for å ta opp denne tråden igjen i hans selskap daWorks, sier Simone, Jonny Sjo og Kim Ofstad i sakens anledning.
Allerede i september går D’Sound i studio for å spille inn sitt fjerde album sammen med produsent Espen Berg. Berg var med som produsent på bandets to første album, «Spice of Life» og «Beauty Is A Blessing». Det nye D’Sound-albumet slippes i 2003. I oktober spiller bandet i Manilla på Filipinene, der de har opparbeidet seg en viss fanbase. Vokalist Simone er ellers i ferd med å debutere som teatermusikk-komponist, i forbindelse med danseforestillingen «Playing Saying Having Pleasure», som har Norgespremiere i Trondheim torsdag 12. september. Stykket er tekstbasert, og sies å undersøke «kjærlighetens angrep på selvets integritet».
Ellers kan Grøttheim fortelle at han ser lyst på platehøsten, selv om mange av EMIs artister fremdeles er i studio og jobber med nytt materiale.
— Madrugada har levert en knakende god plate som de har jobbet med en stund, og vi er også spente på nykommeren Vidar Vang, og ikke minst Satyricon. Sistnevnte er langt fra nybegynnere, men de er nye hos oss, så vi er spente på hva høsten vil bringe.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.