— Norske Gram forsvinner i sin nåværende form, men rett etter sommeren er et nytt konsept klart, sier avtroppende direktør i Norske Gram, Gunnar Hordvik til NRK.no. Om dette selskapet får navnet Norske Gram forhandles det om nå, sier han.
Sist uke ble det klart at sammenslåingen av storselskapene EMI og Virgin ville medføre avskjedigelser av store deler av staben i det nye stor selskapet. På verdensbasis var det snakk om at i snitt hver niende medarbeider måtte slutte, og Norge ser ut til å bli enda hardere rammet. En av de første som måte gå på dagen var EMIs profilerte markedsjef Julie Forchhammer, i tillegg til den kortlivede EMI-direktøren Nils Heldal. Etter hva Ballade kjenner til, er det særlig ansatte i tidligere EMI som nå blir hardt rammet av storkonsernets sparekniv. Nettavisen.no antyder at det kan bli kniven på strupen for hele 15 ansatte i forhenværende EMI.
NRK.no spekulerer i dag over en indre maktkamp mellom de to plateselskapene Virgins og EMIs ansatte, og lurer på om den nye sjefen Per Eirik Johansen vil skvise ut de EMI-ansatte til fordel for sitt Virgin-mannskap. Få eller ingen ønsker å uttale seg til mediene om avskjedigelsene – og utviklingen i plateselskapet den nærmeste tiden. NRK.no kan nå likevel røpe at hele seks ansatte i Norske Gram i dag har blitt avskjediget, og at plateselskapet nå kun vil fungere som en distributør for samleplater med utenlandske artister.
Ballade snakket i ettermiddag med FONOs daglige leder, Jan Paulsen. Han understreker viktigheten av å ha norskeide plateselskaper, og etterlyser større statlig innsats for å sikre den norske musikalske kulturarven fra vår samtid.
— Selvfølgelig er det slik at det er viktig å ha en norsk platebransje, det understrekes her gjennom avskjedigelsen av de ansatte i Norske Gram. Denne utviklingen har vi sett lenge hos de multinasjonale plateselskapene med færre og færre norske utgivelser. Det er viktig å opprettholde produksjonen av norsk musikk, noe de små,lokale plateselskapene i dag må stå for i en større grad enn tidligere.
Krisen i Norge er på ingen måte unik – og salgstallene til plateselskapeneverden over peker stadig nedover.
— Hele bransjen blør internasjonalt sett, forteller Paulsen. – Vi sliter med dårlig inntjening og salg. Da er det de svakeste som lider mest. Det blir nå bare enda mer klart at om vi skal klare å opprettholde den norske plateproduksjonen på dagens nivå, må vi ha hjelp fra staten i mye større grad enn i dag, på samme måte som film og litteratur allerede har dette.
— Å si at nedleggelsen av Norske Gram kommer overraskende, er vel å ta i. Da EMI kjøpte opp Norske Gram, var vi mange som ikke trodde dette ville vare så lenge før avdelingen i Trondheim ble lagt ned. Jeg håper at de gode kreftene i Trondheim vil overleve, og vil hilse at de er hjertelig velkomne tilbake til FONO om de får startet opp noe nytt.
Norske Gram har i mange år stått bak folkelige, norske suksesser, og har bl.a. hatt artister som Åge Aleksandersen, DDE, Terje Tysland, Hans Rotmo, Postgirobygget, Unit Five, Adamseplene, Steinar Albrigsten, Claudia Scott og Soda i stallen, i tillegg til klassiske utøvere som Solveig Kringlebotn, Arve Tellefsen og Nidarosdomens Guttekor, samt enkelte utenlandske utgivelser.
Følgende mennesker har inntil i dag jobbet med Norske Gram: Bengt Sæther (PR-ansvarlig Internasjonalt, Elin Hordvik (kontorsjef), Gunnar Hordvik, platedirektør) Hege Strand (PR-medarbeider Norsk), Ivar Glasø (salgskonsulent grossist), Kari Thorvi (artistsjef), Rolf Sørli (økonomidirektør), Stein Vanebo (daglig leder) og Terje Dahl (salgskonsulent faghandel).
Mer om den dramatiske utviklingen i Norges største plateselskap kan du lese hos Nettavisen.

Vossa Jazz-sjefen slutter
Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?
Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille
Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth
Verdenskjente Kronos Quartet inntar Oslo for norsk premiere på verket "Elja" under årets Ultima.

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende
– Det som særpreger Trondheim Jazzorkester, er at du aldri vet hva du får. Og det er jo det jazz handler om, å bli overrasket, skriver Trygve Lundemo etter siste ukes Jazzfest i Trondheim.

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen
Flere fylker og kommuner legger ned estetiske linjer på videregående, og i takt med dette går søkertallene til disse linjene ned. Periskop og Ballade har forsøkt å finne ut av årsaken til hvorfor færre ungdommer søker seg til estetiske fag.