Av Knut Steen, redaktør for Ballade
Etter en del hektiske år som Arvid Skancke-Knutsens høyre hånd, har undertegnede i tillegg fått mulighet til å lede Norges kanskje viktigste musikkavis fra redaktørstolen – en tillit jeg har satt stor pris på.
Det har vært utrolig givende; og takket være Bjørn Hammershaug, Carl Kristian Johansen og Ida Habbestad har vi også klart å levere et Ballade som innholdsmessig er bredere og mer spenstig enn noensinne.
Vår belønning er et stadig større engasjement fra dere lesere, som det nå er flere av enn noen gang tidligere.
Fordi dere forteller oss hva slags Ballade dere vil ha – og fordi mange av dere bidrar aktivt til å gjøre oss til det vi er – kan vi fortsette å informere, diskutere, begeistre og forarge. At mange bruker oss som primær-medie på norsk musikk og bransjeliv, er vi veldig stolte av.
Dette kommer selvfølgelig ikke til å forandre seg selv om undertegnede har fått et tilbud som simpelthen er for spennende til å la ligge. Jeg er svært glad for å kunne legge et vitalt Ballade tilbake i Arvid Skancke-Knutsens svært kapable hender, brette opp mine egne ermer og ta fatt på nye utfordringer i MIC Media AS.
Men når det er sagt: Har man først klort seg fast i Ballade, er det veldig vanskelig å bare ”slutte”. Så selv om undertegnede nå går ut av den redaksjonelle Ballade-produksjonen, ser jeg ikke bort for at det kan tikke inn en artikkel med min signatur i ny og ne.
Hvis redaktøren tillater det, selvfølgelig.
Takk for meg!

– Vi vant, rett og slett! Sverre Indris Joner og "Clasicos a lo Cubano" til topps i Cubadisco 2025
Joner og orkesteret vant cubansk Grammy for sitt internasjonale samarbeid.

Ny leder ved Dokkhuset Scene i Trondheim
Kulturarbeider, musiker og musikkviter Håkon Hammer starter i jobben 1. august.

Nordisk visefestival vil løfte visa fram i lyset på tvers av grenser
Gjennom fire dager samles hele Norden i Lillestrøm for å feire visemusikken – med allsangmorgener og nordiske nattkonserter på programmet.

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".

Om søyler, sari og svevende skip
Ballade klassisk tar for seg fire nye kunstmusikkplater, og kritikeren gleder seg over det han får oppleve.

Hvor brenner det, Erica Leypoldt og Lars Tefre Baade?
Vi må snakke om PROMO. Fungerer utstillingsvinduene i dag, og hvordan promoterer artister seg best i 2025? Hvem vil pressen egentlig snakke med? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.